Arbetsmiljökommissionen

I juni 2024 presenterade kommissionen för arbetsmiljön i hälso- och sjukvården sin slutrapport. Där framgår ett antal förslag på förbättringsåtgärder. Här kan du ta del av rapporten.

Under 2023 tillsatte regionstyrelsen en kommission för arbetsmiljön i hälso- och sjukvården i Region Stockholms egna verksamheter. Syftet var att föra dialog och ta fram förslag på insatser och aktiviteter som kan bidra till en hållbar arbetsmiljö. Förslagen på insatser och aktiviteter ska nu kostnadsberäknas, eventuella beslut fattas i ordinarie budgetarbete.

Kommissionen har arbetat utifrån fyra olika teman:

• trygghet på arbetsplatsen
  • hållbart och längre arbetsliv
  • ständig utveckling
  • samverkan.

Kommissionen har bestått av förtroendevalda, tjänstepersoner och arbetstagarrepresentanter.

Slutrapporten presenterades på ett seminarium den 20 juni. Seminariet har filmats och kommer att kunna ses i efterhand.

Läs hela rapporten här

• Senast granskad: 20 juni 2024