Fortsatt tufft för näringslivet visar ny rapport

Konkurser och varsel fortsatte öka under första halvåret 2024 och arbetsmarknaden bedöms vara fortsatt svag året ut. Det visar Region Stockholms senaste rapport om läget i Stockholmsregionen.

Region Stockholm presenterar varje kvartal siffror som ger en bild av läget i Stockholmsregionen med fokus på näringsliv och arbetsmarknad. När första halvåret 2024 kan sammanfattas är situationen på många håll fortsatt tuff.

Fler konkurser och varsel än under 2023

Hittills i år har närmare 2 500 företag gått i konkurs. Det är en ökning med över 40 procent jämfört med samma period i fjol. Även antalet varsel har ökat markant under första halvåret. Totalt har drygt 21 000 personer varslats, vilket är en högre siffra än under första halvåret 2023. Flest antal varsel har skett inom informations- och kommunikationsverksamhet, uthyrning, fastighetsservice samt resetjänster och andra stödtjänster

Något svagare sysselsättning och arbetsmarknad

Sysselsättningsgraden ökade under årets andra kvartal. Framför allt i juni då den återigen nådde 80 procent. I juni 2023 låg sysselsättningsgraden på 80,3 procent.

Arbetslösheten i regionen låg i princip oförändrad på fem procent under årets andra kvartal, visar siffror från Statistikmyndigheten, SCB. Det är en högre siffra än i fjol då den i juni låg på 4,5 procent. Enligt Arbetsförmedlingen kommer arbetsmarknaden vara fortsatt svag under året för att gradvis återhämta sig under nästa år.

Stämningsläget skiljer sig mellan sektorer

Stämningsläget bland företag angående ekonomin skiljer sig inte nämnvärt från första kvartalet 2024, redovisar Konjunkturinstitutet. Däremot skiljer det sig mellan sektorer. Bygg- och handelssektorn är mer positivt inställd till den ekonomiska utvecklingen medan exempelvis tillverkningsindustrin är mer negativt inställd.

Fakta

Region Stockholm sammanställer kvartalsvis siffror från SCB BAS, Arbetsförmedlingen, Konjunkturinstitutet, Bolagsverket och Tillväxtanalys.

Här kan du läsa rapporten