Robotar och ritblock – digital biblioteksverksamhet för barn och unga på folkbiblioteken i Stockholms län

Rapporten undersöker användningen av digitala verktyg i barn- och ungdomsverksamheten på biblioteken i Stockholms län.

Hösten 2018 undersökte projektledaren Linn Holmstedt användningen av digitala verktyg i barn- och ungdomsverksamheten på biblioteken i Stockholms län.

Både bibliotekspersonal och bibliotekschefer är överens om att det är ett viktigt område som ska prioriteras, och att det behövs mer fortbildning. Många biblioteksmedarbetare anser sig ha otillräckliga kunskaper inom allt eller nästan allt som rör det digitala, och pekar framför allt ut filmskapande, programmering och spel som områden där fortbildning behövs.

Genom intervjuer och enkätundersökningar som rapportförfattaren har gjort är det tydligt att det finns stora kompetensskillnader bland personal. Det  innebär att det finns stor potential till kollegialt lärande, men tidsbrist står i vägen. Att lära sig nya verktyg, att sätta sig in i hur en app eller ett program fungerar tar tid, och för att personalen ska kunna göra den prioriteringen måste det finnas tydliga syften med verksamheten. Varför ska vi överhuvudtaget ha digital barn- och ungdomsverksamhet på folkbiblioteken?

Den här skriften formulerar ett antal målsättningar för området: att stärka medie- och informationskunnighet, att bekräfta värdet av olika typer av berättelser och att minska digitala klyftor. 

Av: Linn Holmstedt 

  • Senast granskad: 24 juni 2024