Roslagsbanan till city
Resorna mellan nordöstra delen av Stockholmsregionen och centrala Stockholm behöver bli smidigare och snabbare. Därför planerar vi för en förlängning av Roslagsbanan till city.
Region Stockholm utreder hur Roslagsbanan kan förlängas i tunnel från station Universitetet, via Odenplan till T-Centralen. Den planerade förlängningen gör resan mellan kommunerna i nordost och centrala Stockholm snabbare och smidigare. Dessutom minskar trängseln på tunnelbanans röda linje mellan T-Centralen och Tekniska högskolan.
Just nu: Markundersökningar i Albano
Under vecka 48 inleder vi markundersökningar längs Ruddammsvägen i Albano. Syftet är att få underlag inför planering av järnvägstunnel, arbetstunnlar och etableringsytor när vi ska bygga Roslagsbanan till city.
Undersökningen genomförs med en borrbandvagn, som är ungefär lika stor som en personbil. Borrningarna medför periodvis buller. Ruddammsvägen kommer att hållas öppen för trafik under hela arbetsperioden. Arbetet utförs vardagar kl. 07:00 – 16:00 och kommer att pågå under totalt cirka 24 arbetsdagar mellan november 2024 och januari 2025.
Lokalisering av Roslagsbanan till city är klar
Den 24 september 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att anta den fördjupade lokaliseringsutredningen, som genomförts under våren och sommaren 2024. Den fastställda korridoren, som kallades för K i samrådet, innebär en fortsättning av Roslagsbanans nuvarande sträckning från bron över Roslagsvägen. Vid Albano viker korridoren av västerut och följer Värtabanans sträckning. Banan börjar sänkas omedelbart söder om bron över Roslagsvägen för att så småningom går in i ett betongtråg. När banan når tillräckligt djupt under markytan övergår betongtråget i en betongtunnel och när tillräcklig bergtäckning finns kommer betongtunneln att övergå till en bergtunnel.
Restiden mellan station Mörby och T-Centralen blir cirka tio minuter.
Lokaliseringsutredningen och samrådsredogörelsen finns på denna sida under rubriken Dokument.
Tidplan och kommande milstolpar
Under 2024-2025 pågår arbete med att ta fram alla nödvändiga underlag för en järnvägsplan och kommande tillståndsprövning för att erhålla en miljödom. De kommer att presenteras i två samråd.
För att kunna genomföra järnvägsplanen krävs också ändringar av befintliga detaljplaner. Detta genomförs parallellt med processen att ta fram en järnvägsplan.
Innan själva järnvägstunneln kan börja sprängas fram behöver vi bygga arbetstunnlar, där bland annat sprängmassor kan transporteras bort. Två nya stationer ska också byggas, under Odenplan och T-Centralen. Det är ett stort och komplicerat arbete, och därför kan tidplanen komma att behöva justeras under projektets gång.
Byggstart för arbetstunnlarna beräknas till år 2028 och för själva järnvägsanläggningen till 2030. Målet är att kunna starta trafiken på den nya sträckningen år 2038.
Tidigare samråd om Roslagsbanan till city
Ett första samråd med allmänheten hölls i januari 2021. Syftet med det samrådet var att informera om projektet och att hämta in allmänhetens synpunkter inför kommande arbete med lokaliseringsutredningen.
Lokaliseringsutredningen har sedan det första samrådet fokuserats till att enbart handla om tunnelsträckningen.
Ett andra samråd med allmänheten hölls under maj-juni 2022, som inkluderade aspekter kring hur förlängningen kan komma att påverka miljön.
Utifrån utredningsmaterialet och de synpunkter som framkommit under samråden har lokaliseringsutredningen tagit fram förslag till beslut om lokalisering och åtgärder.
Efter det samråd som hölls under våren 2022 visade det sig att den norra delen av den tidigare tänkta sträckningen, mellan Universitetet och Odenplan, inte gick att genomföra.
Därför genomfördes en kompletterande lokaliseringsutredning som presenterades i ett samråd under våren 2024.
Allt material från tidigare samråd finns tillgängligt via länkarna under rubriken Dokument.
En del av Sverigeförhandlingen
Projektet är en del av Sverigeförhandlingen. Sverigeförhandlingen är ett initiativ från Sveriges regering för att bygga höghastighetsjärnväg i Sverige och få förbättrad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstäderna. En viktig del i Sverigeförhandlingen har varit att hitta lösningar där flera parter kan samarbeta och dela på finansieringen. De parter som är med i Roslagsbanan till city är:
- Region Stockholm
- Staten
- Vallentuna kommun
- Täby kommun
- Österåkers kommun
- Stockholms stad
Kontakta SL – för dig som är privatperson
För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.
Telefon
Webb och chatt
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media
Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.
Telefon
E-post
- Senast granskad: 6 februari 2024