Interprofessionellt hembesök i primärvården

Syfte med aktiviteten: Att studerande utifrån patienters vårdbehov med helhets- och säkerhetsperspektiv, ska tillägna sig kunskaper om hur olika professioner genom samverkan kan erbjuda bästa möjliga och effektiva vård/rehabilitering. Ta fram en gemensam vårdplan för patienten.

Målgrupp: Studenter från minst 2 olika professioner

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  1. Involverad personal avsätter tid för hembesöket och efterföljande reflektion. Identifiering av lämplig patient (gärna någon med mångfacetterade problem så alla professioner blir involverade). Inhämta samtycke till hembesöket från patienten.
  2. Innan hembesöket. Kort information till studenterna om patienten som ska besökas. Studenterna diskuterar vem som ska vara huvudansvarig för vad, till exempel anamnes, praktisk undersökning med mera.
  3. Under hembesöket. Patientansvarig vårdpersonal (distriktssköterska eller någon från hemrehabiliteringen) följer med på hembesöket men håller sig i bakgrunden. Studenterna tar anamnes och status i dialog med patienten. Personcentrerade mål.
  4. Efter hembesöket. Studenterna analyserar och diskuterar förslag till diagnos och åtgärder. Här kan även studenter som ej varit med på själva hembesöket bjudas in till aktiviteten, ställa frågor och delta i diskussionen. Sen gör studenterna ett förslag till vårdplan utifrån patientens behov och önskemål och med en plan för uppföljning.

Förslag på diskussionsfrågor

  • Vad är din professions ansvarsområde?
  • Vad är de andra medverkande professionernas ansvarsområden?
  • Vad såg du för behov hos patienten?
  • Vilka resurser hade patienten själv?
  • Vad är teamets gemensamma mål för patienten?

Uppföljning / reflektion 

Avslutningsvis sker en gemensam reflektion tillsammans med professionshandledare och/eller AKOR som ansluter efter hembesöket. Reflektionen berör vårdplanen enligt Tavelmodellen (Egidius) och de deltagande professionernas roller och ansvarsområden. 

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024