För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Tillgänglighet

På denna sida kan du läsa om lagen om tillgänglighet och hur reglerna ska omsättas i praktiken.

15–20 procent av Sveriges befolkning har någon form av tillfällig eller permanent funktionsnedsättning. Det kan röra sig om nedsatt motorik, hörsel, syn eller kognitiv förmåga. För vissa grupper är god tillgänglighet helt avgörande för att kunna ta del av information eller utföra ett ärende. Tillgängliga gränssnitt är ofta enklare att använda, vilket är bra för alla.

Som myndighet har vi särskilda krav på oss vad gäller tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, till exempel i all vår information och kommunikation.

Digital tillgänglighet omfattar alla tjänster och all information på webbplatser och applikationer, inklusive dokument. Det innebär att innehållet ska vara möjligt att förstå och hantera oavsett förmåga.

Våra grafiska riktlinjer ska bidra till att formgivningen och källdokumenten blir tillgängliga både i digitala och tryckta format.

Lagen om tillgänglighet

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service trädde i kraft 1 januari 2019. Lagen genomför EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och innebär att all digital offentlig service ska vara tillgänglig.

Tillsynsmyndigheten DIGG har fördjupad information om lagens krav.(Extern länk)

Tillgänglighet i praktiken

Grundläggande principer

  • Allt innehåll ska vara visuellt och tekniskt strukturerat och uppmärkt.
  • Erbjud alternativ: kombinera text med visuella element, ljud och video.
  • Skriv det viktigaste först, använd klarspråk, förklara svåra ord.
  • Säkerställ tillräcklig kontrast och att information förmedlas med mer än enbart färg.

Designa för mobil och olika skärmstorlekar

  • Webbsidor, appar och e-tjänster ska fungera på alla skärmstorlekar.
  • Det ska gå att förstora upp till 400 procent utan att designen faller sönder.
  • Knappar och andra interaktiva element ska ha tillräckligt stor klickyta (minimum 24x24 px) och inte ligga för tätt.

Synliggör funktionaliteten

  • Länkar, knappar och andra klickbara element ska vara visuellt tydliga och tekniskt uppmärkta.
  • Effekten av en interaktion ska vara tydlig, användaren ska inte behöva gissa eller testa vad som kommer att hända. Effekten av en interaktion ska ske när och där användaren interagerar.

Språk och text

Språket ska vara tillgängligt – vårdat, enkelt och begripligt (Språkrådets råd
och tester om klarspråk). Språket ska vara anpassat till användaren.

  • Det ska finnas en logisk startpunkt, vara lätt att följa texten och överblicka innehållet. Dela upp texten i mindre stycken med mellanrubriker för att underlätta för läsaren.
  • Använd standardtypsnitt. Fet stil är bättre för att markera text än kursiv stil
    eller versaler.
  • Välj tillräckligt stor teckenstorlek, men inte för stor. För löpande text i tryck är ofta 11 eller 12 punkter lämpligt - beroende på vilket teckensnitt som används.
  • Radavståndet bör vara 2 punkter större än teckenstorleken.
  • Använd varierande radlängd på 50–75 tecken.
  • Använd vänsterjusterad text.

Tillgänglig design

Formgivningen kan väsentligt underlätta läsningen och förståelsen genom ett tydligt flöde och struktur, val av färger med goda kontraster och val av typsnitt.

Kontrast och färger

  • Mät kontrast mellan text/objekt och bakgrund.
  • Använd alltid mer än enbart färg för att förmedla information.

Bilder och illustrationer

  • Bilder, ikoner och illustrationer är viktiga för att öka tillgängligheten.
  • Meningsbärande visuella element ska ha en alternativ text.
  • Text ska vara text, inte bilder av text.

Tabeller och diagram

  • Tabeller ska enbart användas för att förmedla tabellinformation.
  • Komplexa tabeller kan med fördel delas upp i flera tabeller.
  • Använd inbyggda tabellverktyg så att tabellrubriker blir korrekt uppmärkta.
  • Använd inte bilder av tabeller, text ska presenteras som text.
  • Säkerställ tillräcklig kontrast och komplettera färg som informationsbärare
    med ramar, mönster, linjer eller numrering.
  • Diagramförklaringar bör om möjligt kopplas ihop visuellt med respektive yta.

Papperskvalitet

  • Använd matt papper eftersom blankt papper kan blända läsaren.

Mallar

  • Dokumentmallar ska byggas upp för att möta tillgänglighetskraven.

Mer information och stöd

Om lagen om tillgänglighet – på DIGG:s webbplats(Extern länk).

Om klarspråk – på Språkrådets webbplats.(Extern länk)

  • Senast granskad: 9 april 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.