För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Färger

Våra färger bidrar till ett enhetligt visuellt uttryck. De förmedlar känsla, ger igenkänning och gör vår kommunikation mer tillgänglig och effektiv. 

Vår färgskala är både varierad och djup för att visa på vår breda verksamhet. Följande principer styr hur vi använder vår färgpalett:

  • Alla färger i paletten används gemensamt inom hela organisationen. Ingen verksamhet och inget område kan göra en av färgerna till sin. Alla färgerna bidrar på olika sätt till ett sammanhängande visuellt uttryck. Ingen färg har mer tyngd än någon annan.
  • För harmoni och ett enhetligt uttryck arbetar vi ton-i-ton inom det vi kallar färgfamiljer. Vi undviker att blanda för många färger på samma enhet och yta. För att skapa extra uppmärksamhet eller uppmuntra till handling kan färgfamiljen kompletteras med en färg ur en annan nyans på enskilda plattor.
  • Vår logotyp är alltid enfärgad, svart eller vit.

Färgkoder

Vår färgpalett består av fem färgfamiljer som är våra profilfärger, samt en gråskala inklusive svart och vitt.

Nedan presenteras färgkoderna för respektive färg. Koderna är angivna för olika färgrymder: PMS, RGB, HEX och CMYK.

Färgsättning

När text eller grafiska element placeras på färgad bakgrund är det viktigt att tänka på kontrast och tillgänglighet. Nedan visar vi godkända kontraster inom färgfamiljer enligt nivå AA i WCAG 2.1 för vanlig text (mindre än 17 pkt). 

Kombination inom parantes är godkänd för grafiska element och stor text (mer än 18 pkt eller 14 pkt fet text).

Analysverktyg kontrast och tillgänglighet(Extern länk)

När text placeras på bilder används antingen vitt eller svart beroende på vilken som erhåller bäst kontrast mellan bild och text.

Profilfärger och gråskala + foto.

Logotypen på färgad bakgrund

Logotypen finns i färgerna svart och vit. Använd alltid den version som ger bäst kontrast mot bakgrunden.

För att få bästa synlighet och kontrast används den svarta logotypen mot de ljusa tonerna och den vita logotypen mot de mörka tonerna i respektive  färgfamilj.

Samma princip gäller vid användning på ljusa eller mörka foton.

Profilfärger och gråskala + foto.

Färgsystem

CMYK

CMYK står för Cyan (blått), Magenta (rött), Yellow (gult) och K (svart). CMYK är en blandning av dessa färger och används vid fyrfärgstryck och digitaltryck i exempelvis annonser och trycksaker.

RGB

RGB är förkortning för färgerna rött, grönt och blått. RGB används inom digitala system som datorer, TV-skärmar, mobiltelefoner och kameror. RGB har en större färgrymd än CMYK.

HEX

HEX står för hexadecimal och bygger på RGB färgsystemet. HEX används inom digitala applikationer, till exempel webbsidor.

PMS

PMS (Pantone Matching System) används vid dekorfärgstryck. Pantone är en redan färdigblandad färg och tekniken används vid tryck av färre färger och när kraven är höga på exakt färg.

NCS

NCS (Natural Color System) är ett färgblandningssystem som används inom färgfackhandeln för bland annat fordon, arkitektur och textil.

Ladda ned material

Här kan du ladda ned färgfiler:

ASE-fil RGB.

ASE-fil CMYK.

Analysverktyg kontrast och tillgänglighet(Extern länk).

Dokument med alla tre färgnyanser (PDF) – publiceras inom kort.

  • Senast granskad: 9 april 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.