Karolinska Universitetssjukhuset får ny sjukhusdirektör

Björn Zoëga, sjukhusdirektör för Karolinska Universitetssjukhuset, har beslutat att lämna sin tjänst. Patrik Rossi, biträdande sjukhusdirektör och chef för Tema Cancer, föreslås som t f sjukhusdirektör från 4 mars under rekryteringen av ny direktör.

Björn Zoëga tillträdde som direktör för Karolinska Universitetssjukhuset den 4 april 2019. Sjukhusets strategiska inriktning sedan dess har bland annat inneburit decentralisering, mer vårdnära styrning och effektiviserad administration.

- Karolinska Universitetssjukhuset har under de senaste åren utvecklats på ett imponerande sätt. Med sin storlek och tyngd bidrar sjukhuset till trygghet för många människor i Stockholm och i övriga delar av Sverige och världen. Den forskning och innovation som bedrivs vid Karolinska Universitetssjukhuset skapar utveckling i Region Stockholm, säger Göran Stiernstedt, nämndordförande för Karolinska Universitetssjukhuset.

- Björn Zoëga har med sitt ledarskap och tillsammans med sjukhusets medarbetare starkt bidragit till att Karolinska Universitetssjukhuset står starkare i dag än på länge, säger Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör vid regionledningskontoret.

Arbetet med att rekrytera en ordinarie sjukhusdirektör inleds omgående.