Saltsjöbanan
Vi rustar upp Saltsjöbanan för att fler ska kunna åka med oss. Med nya tåg, fler mötesstationer och en utbyggd depå säkrar vi banans livslängd och möter morgondagens behov av kollektivtrafik i Nacka.
Saltsjöbanan har under 125 år varit en del av Nacka. I över 50 år har SL:s resenärer åkt på banan och för varje år som går ökar antalet som vill åka med. Stockholm och Nacka växer och Saltsjöbanan rustas upp för att möta morgondagens krav på kollektivtrafik i området.
I program Saltsjöbanan ingår olika projekt som tillsammans möjliggör en tätare och mer säker resa för fler. Vi rustar banan så att den håller i minst 50 år till. Välkommen att följa med på vår resa!
Aktuellt inom Saltsjöbanan
Saltsjö-Järla tillfällig slutstation vid trafikstart
Den 15 december planerar vi att starta trafiken på Saltsjöbanan igen - med Saltsjö-Järla som ny slutstation.
Provkörningar pågår på Saltsjöbanan
SL genomför just nu provkörningar på Saltsjöbanan längs sträckan Solsidan till Saltsjö-Duvnäs och Saltsjöbaden till Igelboda. Tågen körs i ordinarie hastighet.
Högspänningsprojekt Saltsjöbanan
Just nu pågår arbete med att byta ut högspänningskablarna på sträckan Sickla – Saltsjö Järla – Igelboda som en del av förberedelserna inför trafikstarten.
Det arbetar vi med på Saltsjöbanan
- Nya stationer i Fisksätra och Tattby med dubbla spår och perronger där tågen kan mötas. Klart 2024.
- Norra Danviksbron som binder ihop Nacka med Stockholm totalrenoveras. Klart 2026.
- Nya fordon kallade X25 köps in som planeras börja trafikera banan under 2028.
- Depån i Neglinge byggs om med en ny byggnad som kan hantera de nya fordonen.
- Elkraften längs banan förstärks för att kunna ta emot de nya fordonen.
- Saltsjöbanan återläggs mellan Henriksdal och Slussen med ny järnvägsanläggning och Stadsgårdstunneln breddas.
- En ny dubbelspårig slutstation i Slussen byggs.
Så påverkas trafiken på Saltsjöbanan
- Saltsjöbanan är helt avstängd och ersätts med bussar 2023 - 2024
- 15 december 2024 planerar vi starta tågtrafiken med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation
- 2028 beräknas tågen börja trafikera Slussen
- Ökad turtäthet på banan med 12-minuterstrafik planeras starta under 2029
Pågående projekt inom Saltsjöbanan
Norra Danviksbron totalrenoveras
Norra Danviksbron är en enkelarmad balansklaffbro och har ett körfält för bussar i kollektivtrafiken och ett spårgående fält där Saltsjöbanan går. Bron är viktig både för transport på land samt för transport på vattnet. Den binder samman Nacka och Södermalm och utgör en av enbart två passager där båtar kan ta sig in från Östersjön till Mälaren. Den andra finns i Södertälje.
Bron är från 1920-talet och dess tekniska livslängd är slut. I slutet av 2019 fattade Trafiknämnden ett inriktningsbeslut som innebär att vi nu ska totalrenovera bron och byta ut skadat material mot nytt. 2023 revs bron
Den renoverade bron kommer att uppfylla framtidens krav på driftsäkerhet och effektivitet, och gör det möjligt för kollektivtrafiken att fortsätta utvecklas på ett hållbart sätt. När arbetena i Slussen är klara ska även bron vara klar så att Saltsjöbanan åter kan trafikera sträckan hela vägen in till Slussen.
Norra Danviksbron förvaltas idag gemensamt av Region Stockholm och Stockholms stad. Projektet genomförs därför tillsammans mellan de båda organisationerna.
Nya tåg för Saltsjöbanan
Saltsjöbanans kapacitet kommer att ökas genom att köpa in nya och moderna tåg. De nya tågen med benämningen X25 börjar gå i trafik som tidigast 2028.
Neglinge depå byggs ut
Innan de nya tågen kan börja trafikera banan behöver vi bygga ut Neglinge depå med plats för fler och tåg och en ny verkstadshall.
Högspänningsprojekt
Nu pågår arbeten längs Saltsjöbanans spår med att byta ut högspänningskablarna på sträckan Sickla – Saltsjö Järla – Igelboda. Detta är en viktig del av förberedelserna inför trafikstarten och för att framtidssäkra banans elförsörjning.
Saltsjöbanan tillbaka i Slussen
När Stockholm stads projekt Slussen pågår finns inte möjlighet för Saltsjöbanan att trafikera sista sträckan in till Slussen. Vi passar på att upprusta sträckan mellan Henriksdal och Slussen. På hela sträckan bygger vi en ny järnvägsanläggning och i Slussen en ny dubbelspårsstation som ska vara klar när arbetena i Slussen är klara så att Saltsjöbanan kan nå sin riktiga slutdestination. Den nya stationen i Slussen kommer att ligga där den gamla stationen låg, i anslutning till nya bussterminalen och tunnelbanan.
Mötesstationer i Tattby och Fisksätra möjliggör fler avgångar
För att kunna ha tätare avgångar så att fler ska kan åka med oss behöver vi fler sträckor med dubbelspår längs Saltsjöbanan, som till stor del går på enkelspår. Vi bygger två mötesstationer, en i Fisksätra och en i Tattby som skapar förutsättningar för att ha fler tåg ute på banan samtidigt. I och med att mötesstationerna byggs får stationerna dubbla spår och plattformar.
De nya stationerna kommer stå färdiga under våren 2024.
Kontakta SL – för dig som är privatperson
För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.
Telefon
Webb och chatt
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media
Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.
Telefon
E-post
- Senast granskad: 25 januari 2024