Affärsutvecklingscheckar
Vi erbjuder tillsammans med Almi finansieringsstöd till små och medelstora företag som vill utveckla sin verksamhet inom internationalisering, digitalisering eller grön omställning.
Affärsutvecklingscheckar syftar till att underlätta och snabba upp företagets hållbara utveckling och tillväxt genom stöd av extern kompetens.
Ansökningsperiod 2025
Ansökningsperioden för 2025 är öppen mellan den 10- 21 februari. Checkarna kan beviljas till företag som vill genomföra projekt inom följande områden:
- Internationalisering
- Digitalisering
- Grön omställning
Affärsutvecklingscheckarna finansieras av EU-medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Grundkrav för checkarna
För att beviljas stöd behöver företaget uppfylla samtliga grundkrav.
- Ha 1 – 49 anställda
- Ha en omsättning på mellan 1 miljon och 100 miljoner (ska vara uppfyllt i senast fastställda årsbokslut)
- Ha en god ekonomi (baseras på senast fastställda årsbokslut och UC)
- Fått mindre än 2 miljoner i statligt stöd de senaste 3 åren
Hur mycket kan jag söka i stöd?
Företag kan söka stöd på minst 50 000 kronor och max 200 000 kronor.
Affärsutvecklingscheckarna kan medfinansiera 40 procent av kostnaderna i ditt projekt (upp till 500 000 kronor) och resterande 60 procent står ditt företag för.
Du kan få stöd för köp av tjänster; konsulttjänster och projektanställningar. För internationaliseringschecken kan man även få stöd för resekostnader, max 20 procent av den totala budgeten.
Tips och bra saker att tänka på
Projektet ska bidra till företagets utveckling. Det innebär att projektets inriktning ska bidra med ny kompetens och/eller kunskap till företaget och ligga utanför den normala verksamheten. Tänk på att:
- Konkretisera och förtydliga projektet i anmälan.
- Ha en tydlig projektlogik – Vad handlar projektet om? Vilka delar innehåller det? Vad ska det resultera i?
- Vad blir effekten för företaget?
- På vilket sätt är detta ny kompetens/kunskap?
- Stödet utbetalas i efterhand. Du måste därför finansiera den totala kostnaden för projektet med egen kassa. Om du blir beviljad stöd ansöker du om utbetalning efter att kostnaden uppstått.
Affärsutvecklingscheckarna är en del av Region Stockholms arbete med att främja tillväxten bland små och medelstora företag i Stockholmsregionen. I bedömningen av intresseanmälan tittar vi därför också på hur ditt projekt bidrar till måluppfyllelsen av den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen.
Skicka in din intresseanmälan
Under den 10/2 – 21/2 är du välkommen att skicka din intresseanmälan. Länk till intresseanmälan kommer i god tid innan ansökningsperioden öppnar. I din intresseanmälan ska du kort beskriva bl a:
- företagets ekonomi
- projektets syfte
- budget
Intresseanmälningarna kommer att bedömas av ett antal experter på respektive område. Senast den 24 mars får du besked om din intresseanmälan har gått vidare i ansökningsprocessen. Om du gått vidare så kommer du tillfrågas om att skicka in en formell ansökan med mer information om projektet.
Almi och Region Stockholm samarbetar runt checkarna. Det är Almi som handlägger intresseanmälan i den första fasen. Region Stockholm ansvarar sedan för handläggningen av de intresseanmälningar som gått vidare.
Våra samarbetspartners
Region Stockholm driver projektet i samverkan med flera partners. Alla samarbetspartners ingår även i bedömningen av vilka företag som får stöd.
Till Almi Företagspartner Stockholm/Sörmland
Kontakta oss
För frågor om ansökningar hör av dig till Almi Stockholm Sörmland på e-post: checkar.stockholm@almi.se
För frågor om beslut och strategiska frågor hör av dig till: rlk.funk.affarsutveckling.rlk@regionstockholm.se
- Senast granskad: 13 augusti 2024