Tabeller
Att publicera en tabell kan verka enkelt men det ställer höga krav på dig som redaktör. Även om du gör alla rätt är det ändå inte säkert att de möter våra tillgänglighetskrav.
Riktlinjer
- Skapa bara tabeller om det är absolut nödvändigt. Istället för tabeller kan du till exempel använda dig av underrubriker och punktlistor för att förmedla din information.
- Den här guiden beskriver enkla tabeller, mer avancerade tabeller kräver mer handpåläggning. Ta i så fall kontakt med externwebb@regionstockholm.se.
1. Skapa en tabell
- Skapa en tabell genom att välja tabell i fältet Brödtext. Klipp inte in din tabell från till exempel Excel, då kommer du få med skräpkod som kan försvåra inläsningen av tabellen för till exempel skärmläsare.
- Markera hela tabellen och välj Table-container under Paragraf i fältet Brödtext. Det gör att din tabell går att scrolla i sidled om den är för bred för sidan. Nu kan du också använda brödsmulorna i botten av brödtexfältet för att hitta rätt:
- Ge tabellen en rubrik. Genom att stå på tabellen dyker en meny upp, välj alternativet Tabelltext (se markering nedan). Här beskriver du kortfattat vad tabellen visar.
- Så här ser det ut när du har gett tabellen en rubrik.
2. Markera rubriker i tabellen
För att göra tabellen tillgänlig behöver rubikerna i tabellen märkas upp som just rubriker.
- Markera raden eller kolumnen du vill ange som rubrik, högerklicka och välj Cell, Cellegenskaper, Celltyp: Rubrikcell.
- Avser rubrikercellen en kolumn: Markera cellen, högerklicka och välj Cell, Cellegenskaper, Område: Kolumn. Gör det för varje rubrikcell.
- Om rubrikcellen en rad: Markera cellen, högerklicka och välj Cell, Cellegenskaper, Område: Rad. Gör det för varje rubrikcell.
Så här ser en tabell med rubriker både för kolumner och rader ut.
3. Kvalitetssäkra tabellen
När du är klar med din tabell skickar du länken till sidan för granskning till:
För dig som har kunskap och vill fördjupa dig kan testa att tabellen är korrekt med en validator.
- Senast granskad: 14 september 2023