Kontakt och skapa kontaktblock

Kontaktblocket finns på innehållssidor och används för att kontakta en specifik instans kopplat till innehållet.

Riktlinjer

  • Kontaktblocket finns på innehållssidor och används för att kontakta en specifik instans kopplat till innehållet.
  • Instansen ska vara opersonlig och referera till roll eller kompetens. Exempelvis kan kontaktblocket “Kontakt handläggare” gå till en tjänstemans e-postadress eller funktionsbrevlåda som inte syns utåt för användaren.
  • Begränsa antal kontaktblock på en sida. Vid behov av att publicera flera kontaktblock på en sida ska de döpas så det är tydligt för användaren när den ska använda vilket kontaktblock.
  • Personuppgifter:
    Medarbetares namn skrivs inte ut alls utan istället används kontaktblocket för att ta kontakt via e-post. Exempelvis kan kontaktblocket "Kontakt handläggare" gå till en tjänstemans e-postadress eller funktionsbrevlåda som inte syns utåt för användaren. Detta baserat på GDPR, säkerhetsrisker, personlig integritet och överbelastning

Så här skapar du kontaktblock

  1. Ställd dig vid "Block-yta" och klicka på "Välj innehåll"
  2. Tryck "Skapa nytt block"
  3. Välj blocktypen "Kontakt"
    Bild på var i CMS:et du väljer kontaktblocket
  4. Fyll i "Namn", "Namn på kontakt" samt en e-post dit du vill att kommande meddelanden ska skickas.
    Bild över blocket i CMS:et och de fält som ska fyllas i.
  5. Under fältet "Övrig information" kan du fylla i eventuella förtydliganden om vart besökarens meddelande kommer att skickas.
    Bild över fältet
  6. Tryck på "Skapa" - den blå knappen uppe till höger.
  7. Klart! Kontaktblocket är publicerat och visas på din sida.
    Bild på ett publicerat kontaktblock, med de fält som vi fyllt med data.
  • Senast granskad: 20 augusti 2024