För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

SEO-titel

Sidans SEO-titel är ett grundläggande element för att sökmotoroptimera en sida.

Snabbfakta

  • Max 60 tecken inklusive blanksteg.
  • Visas i webbläsarflikar och sökresultat       
  • SEO-titel fylls i under fliken Sökoptimering (SEO).
  • Kallas även för Title tag eller Meta title.

Så här skriver du en bra SEO-titel

  • Du skriver SEO-titeln under fliken Sökoptimering (SEO).
  • SEO-titeln ska vara lockande så användaren klickar på just din sida i sökträfflistan.
  • Du kan behöva flytta fram det viktigaste från din huvudrubrik och lägga det först i SEO-titeln eftersom den är kortare.
  • Utgå från sökfraser och frågor användaren kan tänkas söka på.
  • Använd aktiva verb: Skriv hellre Sök verksamhetsstöd än Verksamhetsstöd.
  • Varje sida på webbplatsen bör ha en unik SEO-titel. Undvik dupliceringar av titlar.
  • Om du inte fyller i fältet SEO-titel används sidans rubrik eller sidans namn, om du inte har skrivit en rubrik istället.
  • Använd också tipsen på hur du skriver en bra rubrik när du ger sidan en SEO-titel.

Exempel

Exemplet visar hur SEO-titeln syns ut i en sökträfflista från Google.

Sökträfflista från Google som har markerat SEO-tilteln

  • Senast granskad: 15 april 2024

Du kanske också är intresserad av

  • Rubriker

    Tydliga rubriker är avgörande för om användaren kommer fortsätta läsa din text.
  • Sökoptimering

    Rätt ord och fraser, webbplatsens struktur, ett unikt innehåll och laddningstider påverkar hur högt vi kommer i en sökträfflista.
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..