Nyhetssida

Innan du publicerar din nyhet är det bra att du först läser igenom våra rekommendationer om att skriva nyheter.

Länk till hur du skriver en nyhet kommer

Du skapar en nyhet genom att stå på sidan som listar nyheter i trädet.

Klicka på de tre prickarna för att välja Ny sida. När du skapar en nyhet behöver du ge sidan ett namn och välja kategori. Du har möjlighet att välja flera kategorier. De kategorier du väljer avgör hur användaren kan filtera på nyheter och om den ska synas i block på understartsidor

Rubrik

Här har du möjlighet att ge nyheten en mer förklarande rubrik.

Bild

Välj en bild som representerar nyheten. Den bild du väljer kommer synas både på nyhetens sida och i puffar till nyheten.

Ingress

Brätta kortfattat vad nyheter handlar om. Max 250 tecken.

Brödtext

Du kan använda de vanliga formatmallarna för innehållet. Formatmallar använder du genom att markera det eller de stycken som ska formateras och väljer formatmallen i listan.

Formatmallar som du kan använda i brödtexten:

Block-yta

Blockytan är fortsättning på nyehten där du kan lägga till mer funktionalitet än bara löptexten. I denna yta kan du lägga till:

Dokument

I den här delen kan du länka in dokument.

Innan du länkar in dokument

Innan du länkar in ett dokument i en nyhet behöver du först veta och ta ställning till om dokumentet redan finns på en annan sida på webben, eller om dokumentet är endast har med nyheten att göra och inte finns på någon annan sida på webben.

Om dokumentet har en plats på en sida på webben där det är hemmahörande, skapa en länk till själva sidan med dokumentet istället för att länka direkt till dokumentet. Detta för att kunna hantera när och om dokumentet uppdateras eller gallras så vi slipper gå tillbaka till den gamla nyheten och justera länkar.

Om dokumentet endast är kopplat till nyheten och inte ska finnas på någon annan plats, ladda upp dokumentet till nyhetssidan och länka direkt till dokumentet.

Exempel 1 – Nyhet med dokument som har en hemhörande plats

Region Stockholm får ett nytt styrande dokument som ska laddas upp på webben tillsammans med en tillhörande nyhet.

Dokumentet laddas först upp på sin hemhörande plats, vilket i detta fall är sidan Styrande dokument. I nyheten skapas sedan en länk till själva sidan Styrande dokument, och inte till själva dokumentet i fråga, då dokumentet kan komma att uppdateras.

Exempel 2 – Nyhet meddokument som inte har en hemhörande plats

Region Stockholm släpper en inbjudan till ett event och inbjudan är ett PDF-dokument som man måste fylla i. Det finns ingen annan sida på webben som handlar om eventet, och det kommer inte heller skapas en sida om eventet mer än nyheten.

Dokumentet laddas upp i mappen För denna Sida i Mediahanteraren, och sedan skapas en länk direkt till dokumentet, eftersom dokumentet endast ska finnas på en plats.