Börja med användaren

För att skapa rätt innehåll som gör nytta för våra användare behöver vi veta vilka de är och hur de beter sig på vår webbplats.

Den första frågan vi behöver ställa oss själva när vi ska skapa innehåll på webbplatsen är: vem är våra användare? När vi vet det ställer vi nästa fråga: Vilken uppgift kommer de för att lösa? Först då vet vi vilket innehåll vi ska skapa och var det bör ligga. 

Vad vet vi om användarna?

I arbetet med regionstockholm.se har våra olika verksamheter tagit fram användarresor. Syftet med användarresor är att få syn på vad användarna har för behov och hur de kan tänkas bete sig. Huvudredaktören i din verksamhet kan berätta mer om vilka som är era viktigast användare och hur deras användarresor ser ut.

Hur beter sig användare på internet?

Flera olika studier visar att användare är otåliga. Många skumläser och går snabbt vidare om de inte hittar vad de söker. En bråkdel av all text vi skriver blir läst. Det betyder att vi behöver skriva rubriker som verkligen fångar användaren och lägga krut på de två översta styckena på varje sida.

Hur skriver vi för våra användare?

På regionstockholm.se är vår prioriterade målgrupp invånarna. Alla sidor ska invånarna förstår och kunna orientera sig i, även om de inte är er främsta målgrupp.

Att tänka på när vi skriver för invånare

  • Behöver guidas, känner inte till Region Stockholms uppdrag.
  • Förklara fackord och använd ord och uttryck som alla kan förstå.
  • Återkommande eller enstaka besökare.

Att tänka på när vi skriver för yrkesverksamma

  • De vet att det är till Region Stockholm de ska.
  • Vana vid fackspråk, men kan också vara nya.
  • Vet ofta vad de letar.
  • Återkommande besökare.
  • Senast granskad: 11 april 2024