Nyhetsutskick till prenumeranter – så här gör du

Vill du skicka ut en publicerad nyhet till en prenumerationslista? Så här gör du ett nyhetsutskick.

Riktlinjer

• För nyheter publicerade på regionstockholm.se finns det möjlighet att skicka ut extra information om i form av ett nyhetsutskick
  • Nyhetsutskicken distriuberas via verktyget Apsis
  • Gör först klart och publicera nyheten på webbplatsen. Därefter kan du forma och skicka ut nyheten till dina prenumeranter
  • Nyhetsvärdera och tänk på att vi inte ska överösa våra prenumeranter med utskick
  1. Logga in i Apsis https://app.apsis.one/ med angivet användarnamn och lösenord.
    Bild från gränssnittet i Apsis, startsidan

2. Välj "Email" uppe till vänster.
    Illustration vart du ska klicka i Apsis för att skapa en utskick
  3. Välj "Create New Email".
    Här skapar du ett nytt utskick
  4. Fyll i ett "Working name". Ett arbetsnamn för utskicket. Notera att detta inte är något som prenumeranten ser utan endast du som redaktör ser.
    Namnge ditt utskick
  5. Gå in under "Your templates".
    Bild på var du hittar din mall
  6. Välj vår mall för nyhetsutskick.
    Bild på hur du väljer rätt mall
  7. Väl inne i mallen klickar du "Assets" uppe till höger.
    Dra in RSS-modulen ovanför text och sociala medier-ikonerna
  8. Dra in "RSS Modul" i mailet. Notera att du ska dra in den ovanför texten. Detta för ditt innehåll ska lägga sig ovanför sidfoten och inte under.
    Bild på var du ska lägga RSS-modulen i utskicket

9. Välj det antal nyheter från regionstockholm.se som du vill flöda in i ditt utskick. Om du väljer en (1) nyhet (Number of items) så väljs den nyhet
    som senast publicerades på webbplatsen. Väljer du två (2) nyheter så blir det de två senast publicerade nyheterna, och så vidare.
    Välj det antal publicerade nyheter från regionstockholm.se

10. Klicka på "Fetch now"-knappen längst ner till höger. Detta innebär att du flödar in nyheten (nyheterna) i ditt mailutskick.
    Här hämtar du in dina nyheter så att rubrik, ingress och länk hamnar i ditt utskick
  11. Nu ser du nyhetens rubrik, ingress samt en länk in till webbplatsen. Klicka på "Next step" längst ner till höger.
    En första vy över hur ditt kommande utskick kommer att se ut

12. Nu ska du välja vilken mottagargrupp som ska få utskicket via mail. "Segmentation" är alltså den "Kategori" som nyheten har på webbplatsen.
    Välj korrekt segment i drop down-listan över våra tillgängliga segment eller mottagargrupper
  13. Klicka på "How many profiles do these settings match?" om du vill få en beräkning av hur många mottagare som kommer att få ditt utskick.
    Bild över hur du beräknar hur många mottagare som ditt utskick går till
  14. Klicka på "Next" längst ner till höger.
    Längst ner till höger ligger den gröna knappen "Next"
  15. Klicka på "No" på frågan om du vill genomföra ett A/B-test. Du behöver inte göra något A/B-test så bortse helt från detta.
    Du ska inte göra ett A/B-test
  16. Nu visas en sammanställning på ditt kommande utskick. Med ämnesrad, namn på avsändare (Region Stockholm) och angiven mailadress. Du behöver inte ändra något i denna ruta utan kan direkt klicka på "Next" längst ner till höger.
    Klicka på den gröna knappen "Next" nere i hörnet
  17. Vill du tidsinställa ditt utskick så kan det schemaläggas. Vill du skicka ut direkt, vilket vi rekommenderar, välj "Send now" och klicka därefter "Next".
    Klicka på "Next" när du bestämt när utskicket ska skickas ut

18. Allt är redo. Klicka på den gröna knappen ”Send” nere till höger.
    Bild över sammanställningen. Allt är klart att skicka ut!

Nu är du klar! Utskicket går ut till specificerade prenumeranter.

• Senast granskad: 6 maj 2024