SEO-titel

Sidans SEO-titel är ett grundläggande element för att sökmotoroptimera en sida.

Snabbfakta

  • Max 60 tecken inklusive blanksteg.
  • Visas i webbläsarflikar och sökresultat       
  • SEO-titel fylls i under fliken Sökoptimering (SEO).
  • Kallas även för Title tag eller Meta title.

Så här skriver du en bra SEO-titel

  • Du skriver SEO-titeln under fliken Sökoptimering (SEO).
  • SEO-titeln ska vara lockande så användaren klickar på just din sida i sökträfflistan.
  • Du kan behöva flytta fram det viktigaste från din huvudrubrik och lägga det först i SEO-titeln eftersom den är kortare.
  • Utgå från sökfraser och frågor användaren kan tänkas söka på.
  • Använd aktiva verb: Skriv hellre Sök verksamhetsstöd än Verksamhetsstöd.
  • Varje sida på webbplatsen bör ha en unik SEO-titel. Undvik dupliceringar av titlar.
  • Om du inte fyller i fältet SEO-titel används sidans rubrik eller sidans namn, om du inte har skrivit en rubrik istället.
  • Använd också tipsen på hur du skriver en bra rubrik när du ger sidan en SEO-titel.

Exempel

Exemplet visar hur SEO-titeln syns ut i en sökträfflista från Google.

Sökträfflista från Google som har markerat SEO-tilteln

  • Senast granskad: 15 april 2024

Du kanske också är intresserad av

  • Rubriker

    Tydliga rubriker är avgörande för om användaren kommer fortsätta läsa din text.
  • Sökoptimering

    Rätt ord och fraser, webbplatsens struktur, ett unikt innehåll och laddningstider påverkar hur högt vi kommer i en sökträfflista.