SEO-beskrivning

Syftet med en SEO-beskrivning liknar syftet med en ingress. Det finns några skillnader, ett av dem är att den behöver vara kortare.

Snabbfakta

  • Max 160 tecken inklusive blanksteg.
  • SEO-beskrivning, eller description tag som det också kallas, visas i sökträffar på till exempel Google.
  • Om du inte fyller i en SEO-beskrivning är der vanligast att ingressen visas. Men sökmotorerna kan också välja att istället visa annan text från sidan som den tycker ger ett relevant svarbaserat på användares sökfras.

Så här gör du en SEO-beskrivning

  • Du skriver SEO-beskrivningen under fliken Sökoptimering (SEO).
  • Ska innehålla nyckelord och fraser som användaren känner igen. Placera gärna nyckelorden i början av beskrivningen.
  • Använd aktiva verb som beskriver vad användaren ska göra.
  • Skriv korta meningar som matchar användarens syfte.

Exempel

Exemplet visar hur SEO-beskrivningen ser ut i en sökträfflista från Google.

Sökträfflista från Google som visar var SEO-beskrivningen syns.

 

  • Senast granskad: 15 april 2024

Du kanske också är intresserad av

  • Ingress

    Ingressen hjälper användaren att avgöra om den hamnar rätt.
  • Sökoptimering

    Rätt ord och fraser, webbplatsens struktur, ett unikt innehåll och laddningstider påverkar hur högt vi kommer i en sökträfflista.