Om konceptet

Vår webbplats erbjuder ett överskådligt och lättförståeligt innehåll och invånaren är vår prioriterade målgrupp. Navigering, tonalitet, konsekvens, engagemang och samarbete är avgörande för att vi ska lyckas.

Snabbfakta

  • Webbplatsen är utvecklad under 2023 och en betaversion lanserades i november samma år.
  • Den nya webbplatsen ersätter den gamla under första kvartalet 2024.

Webbplatsen erbjuder flera vägar in för att underlätta för våra användare att snabbt hitta rätt. Vi ska göra det enkelt att förstå vad Region Stockholm är och gör. Med fakta, underlag och statistik förklarar vi hur Stockholm utvecklas.

Webbplatsen hjälper dessutom användarna att hitta rätt och vägleder dem till andra webbplatser, applikationer och tjänster.

Design och bildval

Designen har skapats med fokus på att fånga upp våra användare. Vi vet att många skumläser och försöker vara effektiva därför har vi lagt krut på element som nyckeltal och ikoner för att fånga deras intresse. Genom viktiga och tydliga ingångar skapas en dynamisk och trevlig användarupplevelse.

Vi väljer bilder utifrån idén att de ska ha ett tydligt syfte och hjälpa besökaren att förstå eller förtydliga ett sammanhang. Vi ska minska användandet av dekorativa bilder.

Användare och prioriterad målgrupp

En viktig princip är att invånaren alltid kommer i första rummet. De ska på ett enkelt och lättnavigerat sätt få förklarar för sig vad Region Stockholm är och vad vårt uppdrag innebär. Det underlättar även insyn och deltagande i demokratiska processer.

Då många som besöker oss letar jobb finns det en egen sektion som berättar om arbetsgivarvarumärket Region Stockholm.

Navigering och struktur

Vi utgår alltid från effektkartan och de användarresor vi har tagit fram i arbetet med navigering och struktur. Det innebär bland annat att vi erbjuder flera vägar till efterfrågat innehåll för snabbt hitta rätt. Det innebär också att det inte finns någon traditionell trädstruktur. Startsidan utgår från våra förvaltningar och våra största och viktigaste användarresor.

För att nå menyn behöver användarna öppna den. Det är bra för de som är återkommande besökare och vet var de ska. För att guida nya besökare har vi navigerande sidor som innehåller ett antal puffar som berättar mer om innehållet och fungerar som vägvisare.

Språk och tonalitet

Vi använder oss av Region Stockholms tonalitet, vi skriver inkluderande och ser till att följa riktlinjerna för klarspråk på vår webbplats. 

Region Stockholms tonalitet

Vår tonaliteten går hand i hand med riktlinjerna för klarspråk och sammanfattar hur vilken ton vi har när vi skriver på webben.

  • Värme – Vi är vänliga och stöttande, med en positiv inställning.
  • Gemenskap – Vi är till för alla invånare, inkluderande och tillgängliga.
  • Trygghet – Vi är öppna och tydliga, tar ansvar och går att lita på.

Ett inkluderande språk

Region Stockholm använder ett inkluderande språk med hänsyn till kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Klarspråk

Klarspråk handlar om att skriva enkelt, vårdat och begripligt. I Riktlinjer för hur du skapar innehåll sammanfattar vi hur du gör för att dina webbtexter skrivs med klarspråk.

  • Senast granskad: 21 september 2023

Du kanske också är intresserad av

  • Riktlinjer för innehåll

    Vad är en bra rubrik? Och hur gör vi länkar? Här beskriver vi hur vi gör vårt innehåll relevant och tillgängligt för våra användare.
  • Checklista för redaktörer

    Vår ambition är att vara bäst i klassen vad gäller tillgänglighet och klarspråk. Här har vi samlat vad du behöver tänka på för att komma i gång.