Så här använder vi AI i våra verksamheter

Som invånare ska du kunna få insyn i hur vi använder data och hur vi skyddar data när vi utvecklar eller köper in AI-lösningar. 

Våra verksamheter omfattas av flera lagar och förordningar som reglerar hur vi får använda data. För AI-lösningar kan det till exempel röra sig om dataskyddsförordningen (GDPR), AI-förordningen (AI-Act) sekretesslagar eller patientdatalagen. 

Digitalisering, automatisering och data

Digitaliseringen är på god väg att förändra vårt samhälle. Artificiell intelligens är ett bra exempel på detta. Enkelt uttryckt kan digitalisering vara verksamhetsutveckling med stöd av IT, medan AI-lösningar kan användas för att göra mer avancerade analyser och ta beslut eller skapa något helt nytt, baserat på data.

Utvecklingen hänger ihop. Det är inte alltid lätt att veta vad som är digitalisering, vad som är automatisering och vad som sköts av AI eller med stöd av AI. Vi kommer att märka ut våra AI-tjänster med tydlig information om att vi har använt AI de gånger AI har varit en stor del av tjänsten. 

AI och framtidens jobb

Hur kommer våra jobb att påverkas? Det är ofta en fråga som ställs när man pratar om AI. Ingen kan exakt förutspå hur arbetslivet kommer att anpassa sig till AI. En sak är klar: det kommer att förändras och det finns gott om arbetsuppgifter som kommer att utföras av AI inom en ganska snar framtid.

AI-lösningar kan användas till mycket, till exempel detta:

  • göra beräkningar
  • sammanställa och sammanfatta text och siffror
  • granska data eller bilder
  • förutspå olika typer av scenarier eller förväntad utveckling
  • förvandla tal till text, text till bild, musik, video eller poddar.

Tekniken kan behöva anpassas för att passa i vardagen. Ett exempel är AI-teknik som används i självkörande bilar. Att gå från testkörning i en kontrollerad miljö till körning i verklig trafik innebär att självkörande bilar måste samspela med bilar som körs av människor. På samma sätt måste AI-lösningar inom vården anpassas till hur vardagen ser ut för både patienter och personal.

Det finns många uppgifter som inte ska ersättas av AI, robotar eller datorer. I många situationer är den mänskliga kontakten helt avgörande. Även de gånger då AI används för bedömningar eller bildgranskning behöver en expert granska resultatet innan det används av invånare, patienter, resenärer, besökare eller anhöriga. En människa har alltid sista ordet. 

  • Senast granskad: 22 november 2024