
Så fungerar inköp och offentlig upphandling
Offentligt inköp består av mycket mer än själva upphandlingen. En effektiv inköpsprocess är grunden för att goda offentliga affärer. Allt från att förbereda till att genomföra upphandlingen och realisera avtalet på bästa sätt för att nå målen.
Region Stockholms policy och riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet ska bedrivas
Region Stockholms policy och riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet i regionens nämnder och bolag ska bedrivas. De syftar till att skapa förutsättningar för ett inköpsarbete som säkerställer en robust och kostnadseffektiv försörjning samt en god beredskap. Detta sker genom ett ändamålsenligt, samordnat och resurseffektivt arbete med inköp.
Policyn och riktlinjerna ska även bidra till att uppnå miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet vid inköp. De ska också bidra till Region Stockholms målsättning om en långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv verksamhet.
.
I Region Stockholm upphandlar vi enligt följande lagar:
- LOU – Lagen om offentlig upphandling
- LUF – Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna
- LUK – Lagen om upphandling av koncessioner
- LOV – Lagen om valfrihetssystem
Inköpsprocess i offentlig upphandling
Upphandlingsmyndigheten beskriver alla steg i inköpsprocessen i offentlig upphandling.
Läs mer om inköpsprocessen på Upphandlingsmyndighetens webbplats(Extern länk)
- Senast granskad: 10 december 2024