För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Bild på ordförandeklubba som ligger på ett bord

Så fungerar inköp och offentlig upphandling

Offentligt inköp består av mycket mer än själva upphandlingen. En effektiv inköpsprocess är grunden för att goda offentliga affärer. Allt från att förbereda till att genomföra upphandlingen och realisera avtalet på bästa sätt för att nå målen.

Region Stockholms policy och riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet ska bedrivas

Region Stockholms policy och riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet i regionens nämnder och bolag ska bedrivas. De syftar till att skapa förutsättningar för ett inköpsarbete som säkerställer en robust och kostnadseffektiv försörjning samt en god beredskap. Detta sker genom ett ändamålsenligt, samordnat och resurseffektivt arbete med inköp.

Policyn och riktlinjerna ska även bidra till att uppnå miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet vid inköp. De ska också bidra till Region Stockholms målsättning om en långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv verksamhet.

.

I Region Stockholm upphandlar vi enligt följande lagar:

  • LOU – Lagen om offentlig upphandling
  • LUF – Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna
  • LUK – Lagen om upphandling av koncessioner
  • LOV – Lagen om valfrihetssystem

Inköpsprocess i offentlig upphandling

Upphandlingsmyndigheten beskriver alla steg i inköpsprocessen i offentlig upphandling.

Läs mer om inköpsprocessen på Upphandlingsmyndighetens webbplats(Extern länk)

  • Senast granskad: 10 december 2024

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.