
Region Stockholms avtal
Hos oss finns mer än 7000 avtal som ska förvaltas och följas upp. Huvuddelen av avtalen, drygt 4000, finns inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen samt serviceförvaltningen.
Enligt Region Stockholms policy och riktlinjer för inköp har nämnder och bolag i Region Stockholm ett ansvar att följa upp avtal för att säkerställa att skattemedel används på bästa sätt. Med särskilt fokus på leveranssäkerhet och avtalad kvalitet. Det är extra viktigt för samhällsviktiga verksamheter och verksamheter som direkt påverkar invånarna.
Upphandlingar, avtal och leverantörer ska följas upp systematiskt, ändamålsenligt och aktivt för att säkerställa att Region Stockholms nämnder och bolag får det värde som avtalats och att villkoren följs. Oseriösa leverantörer ska ges särskilt fokus. Att uppföljningen ska vara systematisk och aktiv innebär att det ska finnas beskrivet hur avtalet löpande ska följas upp. Vilka avtalskrav som ska följas upp vid vilka tillfällen, på vilka sätt och av vem.
Olika verksamhetsområden inom Region Stockholm har olika avtalsdatabaser. Här finner du länkar till de största avtalsdatabaserna.
- Avtalskatalogen(Extern länk) – innehåller de regionövergripande samordnade avtal som serviceförvaltningen har upphandlat
- Vårdgivarguiden Avtal(Extern länk) – innehåller avtal som hälso- och sjukvårdsförvaltningen har upphandlat för hälso- och sjukvårdstjänster
- Produkter (Medicarrier)(Extern länk) - innehåller sjukvårdsartiklar, laboratorie- och provtagningsartiklar, förbrukningsartiklar, kontorsartiklar och näringspreparat
- Senast granskad: 26 januari 2024