Social hållbarhet på tre sätt

Region Stockholm arbetar med social hållbarhet på tre sätt. Här kan du läsa om dessa.

Omsorg och service till våra invånare

Vi har fokus på de tjänster som vi levererar till invånarna i regionen, bland annat hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och kultur, och att dessa fördelas rättvist och utifrån individuella behov och förutsättningar.

Alla människor ska ges möjlighet att ta del av Region Stockholms verksamheter och få likvärdig service och tjänster av samma kvalité.

Upphandling

I vår roll som upphandlare av produkter och tjänster har vi ansvar för att de varor och tjänster som vi köper upp produceras under hållbara och ansvarsfulla förhållanden, och att de inte kränker mänskliga rättigheter.

Alla regioner i Sverige samverkar med att säkerställa sociala krav vid upphandlingar och har en gemensam uppförandekod för leverantörer.

Arbetsgivare

Region Stockholm är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 47 000 anställda. Vi bedriver ett proaktivt och målinriktat arbete för att främja mångfald i alla regionens verksamheter. Alla medarbetare ska ges samma förutsättningar vad gäller rekrytering, lön- och anställningsvillkor, kompetensutveckling, arbetsmiljö och bemötande på arbetsplatsen.

  • Senast granskad: 19 december 2024