• Problemlösarkonferensen 2022

Hur ska vi kunna bedriva fler och bättre kliniska prövningar inom i Stockholm? Frågan var utgångspunkten för årets problemlösarkonferens i slutet på maj, i regi av avdelning Forskning och innovation med inbjudna aktörer från hälso- och sjukvården, universitet, näringsliv och patientorganisationer.

Forskning och innovation
  • Christophe Pedroletti blir ny vd för Danderyds sjukhus AB

Styrelsen för Danderyds sjukhus AB har utsett Christophe Pedroletti till ny verkställande direktör. Christophe Pedroletti som idag arbetar som vd för Södertälje Sjukhus AB efterträder Yvonne Haglund Åkerlind som går i pension.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Vinnarna av årets miljöpris utsedda

Nu är årets vinnare av Region Stockholms miljöpris presenterade och som mottagare står Johanna Albert, överläkare och docent på Danderyds sjukhus. Priset för årets eldsjäl mottogs av överläkare Annika Lundgren Cronsioe, också hon på Danderyds sjukhus.

Hållbarhet
  • Nytt programkontor för life science i Region Stockholm

Efter ett beslut i regionstyrelsen avsätts 10 miljoner kronor för att stärka det innovationsfrämjande arbetet inom Region Stockholm år 2022. Ett programkontor för life science inrättas som kommer att ledas av en programkoordinator, Martin Tegnér. Han är idag ansvarig för arbetet med utvecklad krisberedskap från pandemin.

Forskning och innovation
  • Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar kurs i kravlös dans.

Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar nu en kurs i kravlös dans. Dansen hålls i samarbete med Balettakademin och Kompetenscentrum för kultur och hälsa. Balettakademin har under några år arbetat enligt metoden Dans för Parkinson som bygger på att deltagarnas fokus sätts på fantasi, kreativitet, eget uttryck och glädje. Alla ska kunna känna sig välkomna oberoende av dagsform.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina. Det handlar om cirka 21 miljoner par skyddshandskar och cirka 200.000 flaskor med handsprit. Värdet är cirka 50 miljoner kronor och sker efter ett ordförandebeslut i regionstyrelsen den 4 maj.

Hälso- och sjukvård
  • Arbetet med satsningen på förlossningsvården

Det pågår ett intensivt arbete att utföra den satsning på förlossningsvård som regionfullmäktige beslutade om 2021. Satsningen ska ge en ännu bättre förlossningsvård för de blivande föräldrarna med en bättre arbetsmiljö för förlossningsteamen. Målet är att fler barnmorskor nu ska vilja söka sig till förlossningsvården. Arbetet med att införa nya arbetssätt, roterande tjänster och handledarprogram är några av de saker som står i fokus under våren.

• 22 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 44 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Dags att söka sommarjobb i Region Stockholm

Nu kan unga som är födda 2003 – 2004 och fyllt 18 år söka sommarjobb i Region Stockholm. Målet är att kunna erbjuda totalt 400 ungdomar en plats.

Organisation och styrning
  • Ett gemensamt spadtag för en säkrare övergång

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd, och Hanna Bocander, kommunstyrelsens ordförande i Danderyd, tog i dag ett symboliskt spadtag vid Roslagsbanans station Enebyberg där en ny planskild korsning nu byggs. Den nya övergången ökar säkerheten för passerande och möjliggör även en mer robust och stabil trafikering på banan.

• 22 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 498 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 83 färre än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 122 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus.

Hälso- och sjukvård
  • Tips till resenärer som börjar arbetspendla igen

Från och med den 9 februari behövs inga munskydd i kollektivtrafiken och det går återigen att kliva på bussen genom framdörrarna. Men vad kan vara bra för resenärerna att tänka på när de börjar resa igen?

Kollektivtrafik
  • Trygghetschatten kvar efter lyckad testperiod

Trygghetschatten har sänkt tröskeln till att rapportera om otrygga situationer i kollektivtrafiken. Nu är det beslutat att den blir en permanent del av trygghetsarbetet i SL-trafiken.

• Region Stockholm initierar regional cykelförhandling

Cykeln ska stå för 20 procent av alla resor i Stockholmsregionen år 2030. Det är målet i den regionala utvecklingsplanen, RUFS 2050, och innebär en fördubbling av dagens andel. För att bidra till att målet nås initierar Region Stockholm nu en regional cykelförhandling. Inbjudan att delta i förhandlingen presenterades idag på årets regionala cykelkonferens för länets kommuner, Trafikverket och cykelorganisationer.

Regional utveckling