• 10 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm medverkar i Digital Futures

Det nya samarbetet inom Digital Futures ger Region Stockholm en plattform att utveckla digitala lösningar i samverkan med externa partners. Det bidrar till förbättringar för hälso- och sjukvården i länet och utvecklar Stockholmsregionen som en attraktiv region för forskning, helt i linje med Region Stockholms forskningsstrategi. Genom att medverka stärks även samarbetet med Stockholms stad, universiteten och näringslivet i Stockholm.

Forskning och innovation
  • Lyssna på Cirkuspodden

Nu kan du lyssna på sex poddavsnitt med material från Cirkusflätans kurs i cirkuspedagogik och didaktik.

• 18 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att stabiliseras med färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 255 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Vård för de som flyr från Ukraina

Det finns en god beredskap i regionen för ett ökat sjukvårdsbehov vid främst våra sjukhus. Det ligger i akutsjukvårdens natur att ha god flexibilitet. Just nu förbereder sig hälso- och sjukvården för ett ökat sjukvårdsbehov på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Vården ska vara väl förberedd om det kommer en förfrågan från Socialstyrelsen om att ta hand om patienter med vårdbehov från Ukraina.

• Ukrainskt pass gäller som biljett i SL-trafiken

Region Stockholms trafiknämnd beslutade under onsdagen att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken. Beslutet gäller omgående och tills annat meddelats.

Kollektivtrafik
  • Beslut om bistånd till nödställda i Ukraina

Regionstyrelsens ordförande har beslutat om bistånd till nödställda i Ukraina. Detta efter att en särskild begäran inkommit via ukrainska hälsoministeriet till Region Stockholm. Den ukrainska myndigheten ser stora behov av medicinsk utrustning, förbrukningsartiklar och läkemedel.

Organisation och styrning
  • Ukrainas flagga hissas

Med anledning av att Ryssland har invaderat Ukraina hissar Region Stockholm den ukrainska flaggan vid Landstingshuset.

Organisation och styrning
  • Kampanjen Hela Stockholm mot pandemin växer

Från och med denna vecka utökas kampanjen Hela Stockholm mot pandemin till att även inkludera Södertälje. Under de tre kommande veckorna kommer regionen tillsammans med kommunen, trossamfund och lokala aktörer samverka för att sprida kunskap om vaccin och covid-19 till invånarna i Södertälje. Den mobila vaccinationskapaciteten utökas under perioden med 300 procent i kommunen.

• 19 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 19 februari 2022.

• Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats

Den 1 mars höjs priset på passagebiljetten som alla över 18 år behöver för att ta sig mellan tågstationen Arlanda C och flygplatsen. Det gäller enkelbiljetter.

Kollektivtrafik
  • 18 februari: Lägesrapport om covid-19

Efter en mycket ansträngd situation vid länets sjukhus under början av veckan är läget nu lite förbättrat och antalet patienter med covid-19 vid sjukhusen sjunker. I morse rapporterar sjukhusen 470 patienter med covid-19 att jämföra med 579 förra fredagen. Antalet sjukskrivna medarbetare inom hälso- och sjukvården är fortsatt högt men flera vårdgivare rapporterar nu att fler kommer tillbaka till jobbet.

• 17 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 17 februari 2022.

• 12 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 12 februari 2022.

• 9 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 9 februari 2022.

Hälso- och sjukvård
  • QR-kod ska få fler män att delta i screening

Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland startar ett pilotprojekt med QR-kod-genererade översättningar av screeningkallelser. Kallelsen till screening för tidig upptäckt av pulsåderbråck i buken, som skickas ut till alla 65-åriga män, har försetts med en QR-kod som leder till en översatt version på det språk mobiltelefonen är inställd på. Det är första gången metoden används i Sverige, och syftet är att öka jämlikheten och rädda liv.

• Akutläkarbil kan ge blodtransfusion

Nu är en av regionens tre akutläkarbilar utrustad med blod. Akutläkarbilen kommer att larmas till fall där någon snabbt kan behöva blodtransfusion.