• Utsläppen i Stockholms län minskar för sakta

En ny rapport från Region Stockholm har tagit tempen på klimatläget i länet. Vilka är de stora utsläppen och vilka områden bör prioriteras för att det regionala målet med netto noll till år 2045 ska kunna nås?

HållbarhetRegional utveckling
  • Klart med ny leverantör för sjuktransporter

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tecknat avtal med Premedic Östergötland AB angående den nya sjuktransporttjänsten som startar i mars 2024.

• Region Stockholms bokslutskommuniké 2022

Region Stockholm redovisar ett resultat på 4 965 miljoner kronor 2022. Det budgeterade resultatet var 142 miljoner kronor.

Ekonomi och budget
  • Stockholms läns befolkning ökar mest i riket

Stockholms läns befolkning ökade med 24 888 personer under år 2022, vilket motsvarar 1,0 procent. Sista december 2022 hade länet 2 440 027 invånare. Det är en folkökningstakt som är högre än rikets 0,7 procent.

Regional utveckling
  • Region Stockholm skänker blodbuss till Ukraina

Region Stockholm skänker en utrustad blodbuss som körs ner till Ukraina. Det sker efter ett beslut av regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić. Donationen av blodbussen sker på en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation och är ett led i Region Stockholms humanitära stöd till Ukrainas folk.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Utökad finansiering till bussterminal i Katarinaberget

Trafiknämnden föreslog den 22 mars att regionfullmäktige fattar beslut om utökad budget fram till och med november 2023 och ett förnyat genomförandebeslut för projekt Bussterminal Slussen.

Kollektivtrafik
  • Kultursommarjobb till 200 unga i 15 kommuner

Inför sommaren 2023 har Region Stockholm förmedlat handledarersättning för kultursommarjobb till 15 kommuner i länet. Syftet med satsningen är att unga ska få möjlighet att prova ett yrke inom ett konstnärligt område.

• Stor ökning av andelen äldre visar ny befolkningsprognos

Befolkningen i Stockholms län beräknas öka med omkring 188 000 personer eller cirka 8 procent fram till 2032. Andelen personer i befolkningen som är 80 år och äldre väntas öka med drygt 50 procent. Det visar Region Stockholms nya befolkningsprognos.

Regional utveckling
  • Läget i vården vecka 2

Situationen på akutsjukhusen har generellt sett förbättrats när det gäller virussjukdomar som covid-19, influensa och RS och överlag är läget i vården mindre ansträngt.

• Skadeläge efter olycka på Gröna Lund

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) med anledning av den olycka som inträffade på Gröna Lund i centrala Stockholm tidigare idag är avslutad sen klockan 18:30.

• Karolinska Universitetssjukhuset får ny sjukhusdirektör

Björn Zoëga, sjukhusdirektör för Karolinska Universitetssjukhuset, har beslutat att lämna sin tjänst. Patrik Rossi, biträdande sjukhusdirektör och chef för Tema Cancer, föreslås som t f sjukhusdirektör från 4 mars under rekryteringen av ny direktör.

Hälso- och sjukvård
  • Ny bok ska inspirera till skrivande

Regionbibliotek Stockholm lanserar nu en inspirations- och metodbok som riktar sig till dig som arbetar på folkbibliotek och som är intresserad av skrivande.

BibliotekKultur
  • Studenter nöjda med klinisk utbildning

Blivande läkare, sjuksköterskor och undersköterskor hör till de grupper som gör praktik under sin utbildning. Totalt genomfördes 98 000 studerandeveckor i hälso- och sjukvården under 2022, visar Region Stockholms utbildningsbokslut.

Hälso- och sjukvård
  • Resultat efter årets första åtta månader

Resultatet per augusti uppgår till -359 miljoner kronor, ett överskott jämfört med budget på 1 901 miljoner kronor. Detta förklaras bland annat av högre samlade skatteintäkter, men även lägre verksamhetskostnader för regionstyrelsen, koncernfinansiering, kollektivtrafiken och fastighetsförvaltningen. I resultatet ingår -3 700 miljoner kronor som avser inflationseffekten i pensionsskulden.

Organisation och styrning
  • Budget 2024: Ny samverkan för att förebygga gängkriminalitet

Hälso- och sjukvårdsnämnden uppdras att tillsammans med Stockholms stad utveckla en effektiv samverkan med målet att få fler att lämna gängkriminalitet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 17 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 405 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 113 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 31 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 226 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Budget 2023: Ökade satsningar på forskning om folksjukdomar

De stora folksjukdomarna ska vara prioriterade och forskningsmedlen ska utökas inom detta område. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Forskning och innovationOrganisation och styrningEkonomi och budget