• Arrangera kultursommarjobb 2024

Vill din kommun erbjuda kultursommarjobb för unga? Då kan ni ta del av handledarersättning som kan bidra till att anlita en professionell kulturutövare.

• Ny lägesbild: Kapaciteten i länets elnät måste förstärkas rejält till 2030

Effektbehovet för el förväntas öka med 30 procent till 2030 i Stockholms län. Utbyggnadsplaner finns men osäkerheterna kring genomförandet är många. Nu krävs bred samverkan så att förstärkningar i elnätet kan färdigställas i tid.

Regional utvecklingOrganisation och styrningHållbarhet
  • Budget 2024: Ny samverkan för att förebygga gängkriminalitet

Hälso- och sjukvårdsnämnden uppdras att tillsammans med Stockholms stad utveckla en effektiv samverkan med målet att få fler att lämna gängkriminalitet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Resultat efter årets första åtta månader

Resultatet per augusti uppgår till -359 miljoner kronor, ett överskott jämfört med budget på 1 901 miljoner kronor. Detta förklaras bland annat av högre samlade skatteintäkter, men även lägre verksamhetskostnader för regionstyrelsen, koncernfinansiering, kollektivtrafiken och fastighetsförvaltningen. I resultatet ingår -3 700 miljoner kronor som avser inflationseffekten i pensionsskulden.

Organisation och styrning
  • Stor ökning av andelen äldre visar ny befolkningsprognos

Befolkningen i Stockholms län beräknas öka med omkring 188 000 personer eller cirka 8 procent fram till 2032. Andelen personer i befolkningen som är 80 år och äldre väntas öka med drygt 50 procent. Det visar Region Stockholms nya befolkningsprognos.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 32

På veckans chefläkarmöte framgick att situationen på akutsjukhusen i region Stockholm är förhållandevis stabil. Nu öppnas också successivt fler vårdplatser efter sommaren.

• Skadeläge efter olycka på Gröna Lund

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) med anledning av den olycka som inträffade på Gröna Lund i centrala Stockholm tidigare idag är avslutad sen klockan 18:30.

Hälso- och sjukvård
  • Minskade kostnader för inhyrd bemanning

Region Stockholm vill prioritera satsningar på egna medarbetare och investera i arbetsmiljön i hälso- och sjukvården. Därför pågår ett arbete med att minska beroendet av inhyrd bemanning. Från och med mars 2023 har beställningarna av inhyrd bemanning minskat med drygt en tredjedel. Kostnaderna för inhyrd bemanning under april och maj 2023 har därmed minskat med ungefär 40 procent, motsvarande 76 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år.

Hälso- och sjukvård
  • Studenter nöjda med klinisk utbildning

Blivande läkare, sjuksköterskor och undersköterskor hör till de grupper som gör praktik under sin utbildning. Totalt genomfördes 98 000 studerandeveckor i hälso- och sjukvården under 2022, visar Region Stockholms utbildningsbokslut.

Hälso- och sjukvård
  • Årets eldsjäl för livslång miljögärning

Det var inte länge sen han fick Naturskyddsföreningen att miljömärka kollektivtrafiken med Bra miljöval. Men Johan Böhlin, hållbarhetsstrateg på Trafikförvaltningen, belönas framför allt för 20 års passionerat miljöarbete som bland annat gjort Region Stockholm världsledande inom fossilfri kollektivtrafik.

HållbarhetOrganisation och styrning
  • Årets miljöpris för återbruk av it-material

Jenny Fredriksson Heikkilä får miljöpriset 2023 för återbruk av it-material via Återbruksportalen, en app där användarna på Karolinska universitetssjukhuset själva kan skänka och hitta kontorsmöbler och it-utrustning.

HållbarhetOrganisation och styrning
  • Region Stockholms hållbarhetsbokslut för 2022

För att samla hållbarhetsarbetet på en koncernövergripande nivå har arbetet sammanställts i ett första hållbarhetsbokslut. Bokslutet visar på ett hållbarhetsarbete i framkant, men där mycket arbete också kvarstår.

Hållbarhet
  • Stark arbetsmarknad men varsel och konkurser ökar i Stockholmsregionen

Ny statistik för Stockholmsregionens utveckling visar att arbetsmarknaden är fortsatt stark. Arbetslösheten i länet var 6,1 procent i mars 2023 enligt Arbetsförmedlingen och är därmed den lägsta sedan pandemin. Skillnaderna är dock stora mellan kommunerna.

• Åtta trender påverkar Stockholmsregionens utveckling

Region Stockholm presenterar idag en ny trendanalys för Stockholmsregionen. Analysen ringar in åtta trender som påverkar regionens utveckling. Trenderna utgår från fyra så kallade megatrender: urbanisering, digitalisering, klimatförändringar och globalisering.

• Tilldelningsbeslut för nytt bussavtal inom SL

Keolis Sverige AB har fått uppdraget att köra SL:s busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna från augusti 2024. Det beslutade trafiknämnden den 25 april.

Kollektivtrafik
  • Gemensamt krafttag för länets elförsörjning

En robust elförsörjning är en viktig förutsättning för hela Stockholmsregionens fortsatta tillväxt och klimatomställning. Att säkerställa en långsiktig elförsörjning och motverka kapacitetsbrist i elnäten är en gemensam angelägenhet. Därför startar nu Länsstyrelsen och Region Stockholm ett regionalt samverkansforum om elförsörjning tillsammans med ett antal viktiga aktörer.

Organisation och styrningRegional utvecklingHållbarhet
  • 50 miljoner i felaktiga utbetalningar stoppas med funktion mot välfärdsbrott

För att stävja den brottslighet som varje år sker inom hälso- och sjukvården har Region Stockholm inrättat en övergripande funktion mot oegentligheter och välfärdsbrott. De granskningar som hittills gjorts har lett till att misstänkt brottslighet för cirka 100 miljoner kronor polisanmälts och felaktiga utbetalningar för drygt 50 miljoner kronor per år har stoppats. Med den nya funktionen intensifieras regionens arbetet mot välfärdsbrott ytterligare.

Organisation och styrningEkonomi och budget