• 4 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 323 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 27 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Förebyggande vaccination mot apkoppor påbörjas

Nu startar förebyggande vaccination mot apkoppor för dig som blir kontaktad av vården. Det är ett begränsat antal individer som erbjuds vaccin till en början. Hittills har 115 fall av apkoppor anmälts i Stockholms län.

Hälso- och sjukvård
  • Nya psykologmottagningar för blivande föräldrar och de yngsta barnen

Den första september startar sex så kallade Malinamottagningar i Region Stockholm. Här finns möjlighet för barn upp till fem år och deras föräldrar att vid behov träffa psykologer. Mottagningarna är en del i den utveckling av vården för barn och ungas psykiska ohälsa som just nu pågår i länet.

• Emma Lennartsson ny regiondirektör

Regionrådsberedningen föreslår regionstyrelsen att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm. Ärendet behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 13 december.

Organisation och styrning
  • Budget 2023: Nya linjer med pendelbåtar

För att knyta samman Stockholm än mer ska pendelbåtstrafiken byggas ut. Linje 83 till Vaxholm och linje 84 till Värmdö ska därför bli permanenta pendelbåtslinjer. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

KollektivtrafikOrganisation och styrning
  • 19 augusti: Nionde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterar ett fortsatt förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Samtliga sjukhus är i normalläge. Den här veckan har fler av vårdens medarbetare kommit tillbaka efter ledighet och nästa vecka väntas ytterligare fler komma tillbaka. Den här veckan har sjukhusen ökat med nästan 200 fler disponibla vårdplatser och planerar att öppna upp ytterligare fler vårdplatser under nästa vecka.

• 5 augusti: Sjunde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade ett något förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Särskilt mot slutet av innevarande vecka. Samtliga sjukhus utom Norrtälje sjukhus är i normalläge.

• Region Stockholm har halverat sin klimatpåverkan på tio år

Flera av Region Stockholms långsiktiga miljömål för den egna verksamheten är nu uppnådda. Det visar miljöredovisningen för år 2021 som presenterar resultaten av det miljöarbete som skett under år 2021 och under hela miljöprogramperioden 2017–2021.

Hållbarhet
  • Barnmorska – inte ett vanligt jobb

Nu förbättras arbetsmiljön inom förlossningsvården i Region Stockholm för att kunna ge varje barnmorska bättre förutsättningar att göra sitt arbete. I sommar genomför Region Stockholm en kampanj i sociala medier, Barnmorska – inte ett vanligt jobb. Syftet är att berätta om det arbete som pågår för att rekrytera tillbaka barnmorskor som lämnat förlossningsvården.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Nu kan fler boka ny påfyllnadsdos

Höstens stora vaccinationsinsats mot covid-19 inleds 1 september. Från och med idag kan personer som tillhör riskgrupp boka ytterligare en påfyllnadsdos. Då vaccinatörerna har gott om tider kan bokningen av en ny påfyllnadsdos öppna redan på fredag för alla invånare som fyllt 18 år.

• Ungdomar åker fritt med SL i sommar

I maj börjar SL skicka ut gröna SL-kort till omkring 170 000 ungdomar i Stockholms län – med biljetten på kortet åker de fritt med SL under hela sommarlovet. Det gäller även ungdomar som reser med färdtjänsten.

Kollektivtrafik
  • It-störning i journalsystemet TakeCare

Sedan 12-tiden pågår en IT-störning i Region Stockholm som berör flera vårdgivare. Det gäller journalsystemet TakeCare och vårdens medarbetare övergår till manuella reservrutiner.

• Alla över 65 år kan boka sin fjärde dos

Nu erbjuds alla som är 65 år eller äldre att boka andra påfyllnadsdos (dos 4) av covid-19 vaccin. Det ska ha gått minst fyra månader sedan tredje dosen.

• 29 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 250 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Ny Konstväxling på Mariatorget öppnar 18 februari

Nyutexaminerad fotokonstnär från HDK Valand i Göteborg intar Mariatorgets tunnelbanestation med färg och blinkningar till konsthistorien i ny Konstväxling.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Region Stockholm stärker kapacitet för krisstöd och hälsoundersökningar

Människor som flytt kriget i Ukraina kan uppleva starka känslor av rädsla, oro och kris. Därför jobbar Region Stockholm aktivt med hur krisstöd på bästa sätt ska kunna ges till drabbade framöver och ett intensivt arbete pågår för att utöka kapaciteten för hälsoundersökningar.