• Region Stockholm behåller starkt kreditbetyg

Region Stockholm behåller sitt höga kreditbetyg AA+ på lång sikt och A-1+ på kort sikt. Det meddelar det oberoende kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's den 2 april.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Personalmottagningar ställs om för att vaccinera både 80-plus och 75-plus

Region Stockholm ställer om fyra vaccinationsmottagningar som tidigare vaccinerat personal till att vaccinera både 80-plus och 75-plus. Med en bättre vaccintillgång efter förra veckans vaccinpaus kan också 75-plus-gruppen nu erbjudas möjlighet att boka tid. Antalet tider är begränsade och bokning sker med appen Alltid Öppet via 1177.se. Inom kort kommer hela 75-plus gruppen att få hem ett brev med även andra möjligheter att boka tid än via appen.

• Egenbeställd antikroppstestning för covid-19 upphör i Region Stockholm

Folkhälsomyndigheten bedömer att storskalig antikroppsprovtagning har ett begränsat värde för personer som vill veta om de har utvecklat antikroppar mot covid-19 och regeringen har fattat beslut att inte finansiera den provtagningen från och med 31 mars.

• Förlossningar i länet i februari 2021

Länets sex förlossningsenheter tog hand om 2 304 födslar i februari. Det är 145 fler än samma månad 2020, en ökning med 6,7 procent.

• Förslag till beslut kring ägarförändring i MedHelp AB

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har idag lämnat sitt förslag till beslut inför hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 9 mars vad gäller den ägarförändring som MedHelp AB har lämnat in för godkännande.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Stockholms universitet avslutar sin genomlysning av Nya Karolinska Solna-projektet

Nu avslutar Stockholms universitet sitt treåriga forskningsprojekt för genomlysning av Nya Karolinska Solna-projektet. Det sker genom att en avslutande bok överlämnas den 26 februari, där resultat från samtliga delprojekt redovisas. Region Stockholm har löpande fått delrapporterna och dragit lärdomar av de utvärderingar som har gjorts och kommer nu även gå igenom de slutsatser som framkommer i den avslutande boken.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Region Stockholm presenterar positivt resultat 2020

Region Stockholm visar ett positivt resultat på 5 802 miljoner kronor. Det framgår av Region Stockholms bokslutskommuniké för 2020.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Brist på vaccin mot covid-19

Den enskilt viktigaste frågan kring vaccinationerna mot covid-19 är vaccinbristen och de ständigt ändrade beskeden. Finns det inte vaccin går det inte att vaccinera. Nu måste nationella myndigheter driva på vaccinproducenterna för att få tydliga besked om vaccinleveranser så att Region Stockholm kan ge besked till vaccinatörer och invånare om när olika grupper kan vaccineras.

• 4 januari 2024 öppnar en ny entré på Katarinavägen

Den 4 januari 2024 öppnar vi en ny ingång till tunnelbanan på Katarinavägen. Katarinavägsentrén kommer att vara öppen under cirka ett år medan vi bygger om huvudentrén på Ryssgården.

KollektivtrafikProjekt inom bussProjekt inom tunnelbana
  • Karouk Said ny verkställande direktör för Södersjukhuset

Styrelsen för Södersjukhuset AB har idag beslutat att tillsätta Karouk Said som verkställande direktör. Han kommer närmast från rollen som biträdande sjukhusdirektör och produktionsdirektör på Akademiska universitetssjukhuset i Uppsala.

• Läget i vården vecka 3

Antalet som vårdas med covid-19 minskar på länets sjukhus. Även influensa och RS-virus fortsätter nedåt. I delar av vården är läget fortsatt ansträngt men hanterbart.

Hälso- och sjukvård
  • Samverkan ska ge god och nära vård och omsorg

En gemensam länsövergripande handlingsplan för god och nära vård och omsorg 2024 - 2030 har beslutats av den politiska styrgruppen för vård i samverkan (VIS) i Stockholms län. Handlingsplanen anger riktningen de närmaste sju åren för att nå en god, sömlös och personcentrerad vård och omsorg samt förbättrad hälsa hos invånarna.

• Nybörjarkurs för biografmaskinister

Vill du lära dig att visa film på biograf? Eller vill du fördjupa dina kunskaper? Anmäl dig till Region Stockholms nybörjarkurs för biografmaskinister.

KulturArrangera kultur
  • Arbetet med civilt försvar stärks

Utifrån säkerhetsläget och behovet av att stärka arbetet med civil beredskap har regiondirektör Emma Lennartsson beslutat tillsätta en särskild utredare.

Organisation och styrning
  • Gyllene Äpplets pristagare 2023

Ett samarbetsinriktat och närvarande ledarskap i en växande verksamhet i förändring, samt utveckling av kunskap när det gäller vård av svårt sjuka barn. Det är två insatser som nu belönas med 2023 års Gyllene Äpple.

• Fjolåret tufft för Stockholmsregionen visar ny rapport

Minskat bostadsbyggande, rekordhögt antal konkurser och färre som reser kollektivt efter pandemin. 2023 var på många sätt ett tufft år för Stockholmsregionen, men det finns ljusglimtar.

Regional utveckling