• Ny webbutbildning stärker länets biografer

Visar du film i Stockholms län? Nu har Region Stockholm tillsammans med Riksföreningen Biograferna tagit fram en webbutbildning för biografmaskinister.

• Region Stockholm skänker ambulans till Ukraina

Region Stockholm har beslutat att skänka en ambulans till Ukraina. Beslutet fattas efter önskemål om bistånd från kommunala sjukhus i Lviv. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan har förmedlat kontakten mellan sjukhusen och Region Stockholm.

• 15 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 76 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Grönt SL-kort hos SL:s ombud och spärrkiosker från 10 maj

Från 10 maj får den som köper biljett hos SL:s ombud och spärrkiosker biljetten på ett nytt grönt SL-kort. Det innebär samtidigt att ombuden inte längre laddar på de gamla Access-korten. Reskassa som finns kvar på kortet går att använda ända fram till mars 2023.

Kollektivtrafik
  • Vaccination med andra påfyllnadsdos (dos 4) mot covid-19

Nu har Region Stockholm fått klartecken från Folkhälsomyndigheten i arbetet med att vaccinera en andra påfyllnadsdos (dos 4) till alla boende för äldre (SÄBO), alla invånare som får hemsjukvård eller hemtjänst samt alla invånare som är 80+ (födda 1942 eller tidigare). Folkhälsomyndigheten rekommenderar start för vaccinationsarbetet vecka 8 vilket gör att vaccinationerna kommer att ges i Region Stockholm med start den 21 februari.

• Levande musik i barnsjukvården - ett välkommet avbrott

I ett musikaliskt pilotprojekt på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset har barn och deras anhöriga fått uppleva levande musik under sin sjukhusvistelse. Nu genomförs följeforskning om musik i barnsjukvården.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Utökat uppdrag inom geriatriken för att minska operationsköerna

När smittspridningen avtar och geriatriken hanterar färre covidpatienter, ges möjlighet för patienter som opererats på akutsjukhus att få eftervård hos Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) och Capios geriatriska kliniker. Det innebär att fler patienter som väntar, kan få sin planerade operation.

• Ukrainas ambassadör närvarade vid regionfullmäktige 22 mars

Den 22 mars närvarade Ukrainas ambassadör Andrii Plakhotniuk vid regionfullmäktiges sammanträde i samband med att beslut fattades att formellt avbryta de vilande samarbets- och vänskapsavtal som finns med Ryssland.

Organisation och styrning
  • Bussar för ukrainska flyktingar

Region Stockholms trafikförvaltning har en beredskap för att sätta in bussar för att hjälpa ukrainska flyktingar att ta sig från Nynäshamns färjeläge till länets sjukhus.

Kollektivtrafik
  • Färre tungbandsklipp på spädbarn med amningsproblem

Spädbarn med kort tungband kan i vissa fall behöva genomgå en operation för att amningen ska fungera. Men operationen ska inte göras i onödan. Genom ett systematiskt förbättringsarbete har antalet tungbandsklipp nästan halverats under 2020-2022.

• Invigning av Hagaplan 30 september

Hagaplan är Stockholms nya torg i Hagastaden. Det ligger vid Karolinska Universitetssjukhuset Solna. Välkommen till en festlig invigningsdag med tal från representanter från Solna stad, Region Stockholm och Stockholms stad, samt invigning av en ny konstnärlig gestaltning.

KulturOffentlig konst
  • Victoria Hörnedal ny VD för Locum AB

Styrelsen för Locum har utsett Victoria Hörnedal till ny VD för Locum AB. Victoria Hörnedal kommer närmast från Region Västmanland och uppdraget som förvaltningsdirektör och programchef för byggnationen av det nya akutsjukhuset i Västerås.

Organisation och styrning
  • Vandringsutställningen Ofiltrerat visar bilder från hela länet

I november och december besöker Stockholms läns museum tre platser runt om i länet med fotoutställningen Ofiltrerat. Först ut är Roslagsmuseet i Norrtälje därefter Torekällberget i Södertälje och ValstaKonst i Sigtuna.

• Budget 2024: Kulturlivet ska bli mer jämlikt

Jämlik tillgång till kultur är en central fråga för Region Stockholm. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKulturOrganisation och styrning