• Läget i vården

Läget vid länets akutsjukhus är något förbättrat jämfört med i början av veckan men det är fortsatt en mycket ansträngd situation vid samtliga sjukhus. Länets invånare uppmanas att ringa 112 vid livshotande situationer och kontakta husläkarmottagningen eller 1177 Vårdguiden för övriga vårdbehov.

• Ambitiös hållbarhetspolicy och -strategi beslutad

Region Stockholms första hållbarhetspolicy och hållbarhetsstrategi har beslutats i regionfullmäktige. Region Stockholm tar nu nästa steg och höjer ytterligare ambitionerna för en social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet som ska genomsyra allt internt och externt arbete.

HållbarhetRegional utveckling
  • Första uppföljningen av Region Stockholms hälsoobligation visar positivt resultat

Region Stockholm är först i världen med en ny typ av satsning, så kallad hälsoobligation, som kan förebygga ohälsa. Personer i riskzonen för typ 2-diabetes deltar sedan ett drygt halvår i ett digitalt hälsoprogram. Nu rapporteras de första resultaten från de uppföljande blodproven. Efter sex månader är 43% av de 210 första deltagarna inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Hälso- och sjukvård
  • Idag kan fler boka påfyllnadsdos

Idag öppnar Region Stockholm bokningen för påfyllnadsdosen till alla invånare över 18 år som fick dos 2 den 16 maj eller tidigare. Det innebär att det främst blir de som tillhör en riskgrupp som nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos. Personer över 60 år har redan erbjudits att boka sin påfyllnadsdos.

• Region Stockholm förlänger fri parkering för vårdens medarbetare

Vårdens medarbetare ska kunna parkera fritt i anslutning till arbetsplatsen under pandemin utan att förmånsbeskattas. Med anledning av detta har fastighets- och servicenämnden beslutat att fortsätta med avgiftsfri parkering under nästa år så länge skattefri parkeringsförmån gäller.

• Extraöppet för vaccination av barn mot covid-19

De två kommande helgerna håller Region Stockholm extra öppet för barnvaccination mot covid-19 genom ett antal vaccinatörer som vaccinerar mot covid-19. Bokning sker via appen Alltid Öppet.

Hälso- och sjukvård
  • Bättre kunskap om studenters bostäder med ny rapport

I Stockholmsregionen studerar drygt 71 000 personer vid 26 lärosäten i åtta kommuner. Hittills har det inte funnits en samlad bedömning av behovet av bostäder för studenterna. I en rapport* har Region Stockholm därför tagit fram en gemensam bild av läget utifrån ett stort antal befintliga rapporter och tillgänglig statistik.

Regional utveckling
  • Nya tåg i trafik på Roslagsbanan

Det är över 30 år sedan nya tåg introducerades på Roslagsbanan men nu äntligen är det dags igen. Den 31 oktober var det premiär för det första X15p-tåget i ordinarie trafik.

Kollektivtrafik
  • Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024

Årets trafikförändringsremiss till kommunerna präglas av ett historiskt tufft ekonomiskt läge för kollektivtrafiken. Förslagen på förändringar till 2024 års tidtabeller måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Förslag till inriktning och avtalsmodell för sjukhusavtal 2024

Den 14 mars beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN, om förslag till inriktning och avtalsmodell för de nya sjukhusavtalen som ska börja gälla från 2024. Beslutet innebär att HSN föreslår för regionfullmäktige att godkänna förslaget, vilket förväntas ske i september.

Hälso- och sjukvård
  • Ny inriktning för basering av ambulanshelikopter

Sommaren 2021 beslutade Region Stockholm att arbeta utifrån inriktningen att ambulanshelikoptertjänsten i framtiden ska placeras vid Ullna i Österåkers kommun. Nu byter regionen inriktning. Anledningen är bland annat nya säkerhetskrav och att regionen och markägaren inte lyckats mötas kring hur den färdiga anläggningen ska upplåtas.

• Färgexplosion i ny konstväxling på Odenplan

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konstKollektivtrafik
  • Smittspårning efter ett mässlingsfall

Karolinska Universitetssjukhuset har under föregående vecka haft ett fall med konstaterad mässling på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

• Ny rapport visar att 97 av 100 betalar för sin resa med SL

Under pandemin steg andelen resor som görs med SL utan att man betalar för sig. Men 2022 gick fuskandet ner till samma nivå som 2019. Det visar en rapport från trafikförvaltningen.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • I år kan ungdomarna ha sommarlovsbiljetten i mobilen

Även i år får ungdomar resa kostnadsfritt med SL under sommarlovet. Ungdomarna får brev med en personlig värdekod och kan hämta biljetten till sin mobil eller ett SL-kort.

Kollektivtrafik
  • Nu går reviderad länsplan ute på remiss

Den reviderade länsplanen för regional transportinfrastruktur 2022-2033 går efter beslut i regionstyrelsens länsplane- och samhällsplaneringsutskott nu ut på remiss till berörda kommuner, Länsstyrelsen och myndigheter. Remisstiden pågår till 1 februari 2022. En förändring är större satsningar än tidigare på kollektivtrafik och cykel.

Regional utveckling