• Ny plan för att möta äldres vårdbehov

En ny plan för vård av äldre har antagits av primärvårdsnämnden (PVN) och hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN). Planen omfattar den samlade vården som möter äldre och tar avstamp i att vårdbehovet kommer att öka med en växande andel äldre.

• Ny vd för 1177, Sjukvårdsrådgivning på telefon

Mikael Lindgren Ebenholtz har idag utsetts till vd för 1177 Sjukvårdsrådgivning på telefon. Han är idag administrativ direktör på Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO och har erfarenhet från en lång rad ledande befattningar.

Organisation och styrning
  • Viss vård för personer med rörelsenedsättning flyttas

Vårdval intensivträning för personer med rörelsenedsättning avvecklas. Patienterna ska i stället få behandling inom bland annat primärvårdsrehabiliteringen. Syftet är att öka den geografiska jämlikheten och skapa kontinuitet för patienterna.

• Strejkvarsel bedöms samhällsfarligt

Region Stockholm bedömer strejkvarslet från Vårdförbundet som samhällsfarligt. Därför kallas nu Vårdförbundet till lokala förhandlingar för att undvika eller begränsa strejken.

• Höstens kalendarium fylls på

Nu är vi på Regionbibliotek Stockholm i full gång med att planera och spika höstens kalendarium. Många programpunkter är redan färdiga och andra kompletteras allt eftersom.

• Nu fördelas Projektstöd till 62 av länets kulturaktörer

Intresset för att söka Projektstöd i första omgången för 2024 har varit stort och antalet ansökningar ökade med 43 % jämfört med föregående år. Nu fördelas stöd till 62 olika kulturprojekt.

KulturStöd
  • Läget i vården vecka 1

Läget på akutsjukhusen är fortsatt ansträngt men hanterbart. Många patienter är sjuka i olika virusinfektioner samtidigt som halkolyckorna har ökat senaste veckan.

Hälso- och sjukvård
  • Nära till hjälp vid förlossningsrädsla

Alla blivande mammor i Stockholms län med måttlig förlossningsrädsla kan få stödsamtal på en barnmorskemottagning. Det är ett sätt att erbjuda hjälp nära den gravida. Hittills har över 120 samtalsbarnmorskor utbildats.

• Flest antal konkurser i Stockholms län sen 90-talet

2023 var ett tufft år för många svenska företag. Totalt gick 3106 företag i konkurs i Stockholms län under fjolåret, vilket är den högsta siffran sedan 1997. Det visar Region Stockholms nya rapport Läget i Stockholms län.

Regional utveckling
  • Nytt näringslivsråd möter Stockholmsregionens utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges ledande tillväxt- och kunskapsregion men styrkorna kan inte tas för givna. För att ytterligare stärka näringslivets förutsättningar och den internationella konkurrenskraften bildades idag Stockholmsregionens näringslivsråd.

Regional utvecklingOrganisation och styrning
  • Digital stadsvandring i Sollentuna

Stockholms läns museum digitala utställningen Sollentuna stories är utformat som en digital stadsvandring som bjuder in besökarna att upptäcka hemliga lager av Sollentuna genom invånarnas egna tankar, minnen och bilder från en plats i förändring.

• Budget 2023 i sammanfattning

Regionfullmäktige har den 7 december beslutat om budget 2023. Här finns en sammanfattning av innehållet.

Ekonomi och budget
  • 8 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 652 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 2 fler än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 108 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus. Antalet konstaterat smittade var 23 156 under perioden 1 februari till och med 7 februari.