• Vårdförbundets blockad inledd

Vårdförbundets blockad mot övertid, mertid och nyanställningar inleddes 25 april klockan 16.00. I Region Stockholm samordnas resurserna för att möta patienternas behov av vård.

• Helgarbeten i Slussen

Region Stockholm/SL arbetar helgen 26-28 april i den stängda tunnelbaneentrén på Ryssgården. Det är delar av det gamla betonggolvet som ska tas bort.

Projekt inom tunnelbana
  • Stockholm står starkt men har utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges tillväxtmotor som står sig väl i den internationella konkurrensen och utvecklingen går i rätt riktning på flera områden. Men regionen behöver kraftsamla kring utmaningar som den ökande långtidsarbetslösheten och glappet på bostadsmarknaden.

• Förbättrat bemanningsläge i förlossningsvården

På Danderyds sjukhus har hälften av de barnmorskor som sade upp sig i höstas nu tagit tillbaka sina uppsägningar. Med det välkomna beskedet kan förlossningsverksamheten bedrivas med ett mindre bemanningstapp än väntat.

Hälso- och sjukvård
  • Tätt samarbete mellan länets förlossningskliniker

Nu förtätas samarbetet mellan länets sex förlossningskliniker, så att blivande mammor kommer till en klinik som har kapacitet att ta emot när det är dags att föda. På grund av en hög spridning av covid-19 har länets förlossningskliniker drabbats av många sjukskrivningar just nu. Alla blivande föräldrar ombeds därför att ringa innan de åker in till förlossningen. Detta för att säkerställa att de kommer till en klinik som kan ta emot.

• Succé för kampanjen Hela Stockholm mot pandemin

Förra veckan lanserades kampanjen Hela Stockholm mot pandemin i Järvaområdet, vilket givit tydliga resultat. Efter en vecka har antalet vaccinationer av boende i Järvaområdet ökat med 27 procent, i jämförelse med 2 procent i länet som helhet.

• Ida ”Inxi” Holmlund blir koreograf för Platsverkstan Dans i Sollentuna

Koreografen Ida ”Inxi” Holmlund har valts ut att gestalta platsen Rotebro och dess invånare, inom ramen för dansresidenset Platsverkstan Dans i Sollentuna. Hon vill utgå från det ”vardagliga” i människors berättelser – familj och relationer – och utveckla det i rörelse.

• 10 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 10 februari 2022.

• 24 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 24 februari 2022.

• 21 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 21 februari 2022.

• Region Stockholms årsredovisning 2023

Region Stockholm redovisar ett resultat på -1011 miljoner kronor 2023, vilket är 2 445 miljoner kronor bättre än budget. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning 2023 som har beslutats i regionfullmäktige.

Ekonomi och budget
  • 27 december: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 603 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 27 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 24 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Kompetensbrist väntas inom flera branscher i Stockholms län

Stor brist på yrkesutbildad kompetens väntas inom flera branscher i Stockholmsregionen under de närmaste 10 åren. Störst väntas bristen bli inom vård- och omsorgsyrkena där underskottet prognostiseras till 17 000 personer år 2035.

Regional utveckling
  • Fler patienter kan få nytta av aktuell precisionsmedicin

Fler patienter ska få nytta av den forskning som görs inom så kallad precisionsmedicin. Det är ett begrepp som beskriver flera olika sätt att diagnosticera och behandla patienter, ofta med svåra eller ovanliga sjukdomar.

Forskning och innovation
  • Ny flyttstudie: Stockholm lockar med arbete och studier

Stockholm växer. Förra året blev vi 23 000 fler. Samtidigt är det fler som flyttar ut än in till Stockholmsregionen från övriga Sverige. Vad är det då som gör att människor väljer att flytta? Region Stockholm har fått svar från 4 000 flyttare om den viktigaste anledningen till att de kom till vår region eller lämnade den.

Regional utveckling
  • Subvention för skolbio blir permanent

Det tillfälliga utvecklingsmedel som skolbioarrangörer kunnat söka för att stimulera en återstart av skolbio efter pandemin, har nu blivit en permanent subvention.