• Fler elever ser film under skoltid tack vare skolbiosubvention

Under vårterminen har Region Stockholms skolbiosubvention nått ut till nio kommuner i länet och bidragit till 96 skolbiovisningar. Därigenom har 15 000 elever fått besöka sin lokala biograf och uppleva film på stor duk.

KulturArrangera kultur
  • Nya lokala förhandlingar om samhällsfara

Region Stockholm har kallat Vårdförbundet till nya förhandlingar på fredag 14 juni. Region Stockholm vill ha undantag från konfliktåtgärder på grund av samhällsfara.

• Nytt samverkansavtal med Handelshögskolan

Region Stockholm ingår ett samverkansavtal med Handelshögskolan i Stockholm. Samarbetet handlar om forskning, utbildning, innovation och utveckling inom Region Stockholms kärnverksamhetsområden.

Forskning och innovationRegional utvecklingHälso- och sjukvård
  • Arbeten på Slussens tunnelbanestation

Från den 17 juni och resten av sommaren kommer Region Stockholm/SL att arbeta kvällar och nätter på Slussens tunnelbanestation. Arbetet är en del av ombyggnationen av tunnelbaneentrén.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom buss
  • Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt mot regionen och som träder i kraft den 11 juni är samhällsfarligt. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

• Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

• Årsredovisning 2021: Positivt resultat efter ännu ett år av pandemi

År 2021 var ännu ett år som präglades av pandemin som fick stor påverkan på invånarna i Stockholms län och verksamheterna i Region Stockholm. Regionen presenterar trots detta ett positivt resultat som bidrar till att möta de ekonomiska utmaningarna framåt. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning för 2021 som beslutats av regionfullmäktige.

Ekonomi och budget
  • 31 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 125 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är tio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholms månadsrapport för april, 2022

Region Stockholm har fortsatt en stabil ekonomi som avspeglas i de resultat som koncernen har lämnat för åren 2019-2021 och för helåret 2022 prognostiseras ett resultat på 1 487 miljoner kronor, vilket är 1 346 miljoner kronor högre än budget. Region Stockholm redovisar ett resultat på 1 677 miljoner kronor per april 2022, vilket är 1 929 miljoner kronor högre jämfört med budget. Det framgår av Region Stockholms månadsrapport per april 2022.

Ekonomi och budget
  • Lovande resultat efter ett år med hälsoobligation

Just nu pågår en världsunik preventiv satsning i Stockholm. Region Stockholm har i samarbete med Skandia och SEB skapat en hälsoobligation. Och till det, i samarbete med Health Integrator, har ett hälsoprogram startats som ska hjälpa personer mellan 50 och 60 år i riskgrupp att förebygga typ 2-diabetes. Resultaten hittills är lovande, efter ett år är mer än hälften av deltagarna inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Organisation och styrning
  • Prioriterings-och dirigeringstjänsten tas över i egen regi 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 14 juni att den regionala prioriterings- och dirigeringstjänsten tas över i egen regi från och med den 1 november 2024. Avtalet med SOS Alarm AB förnyades för ytterligare två år och kvarstår under genomförandeperioden.

• Nu lanseras Folkbildningsstrategi för Stockholmsregionen

Regionfullmäktige har fattat beslut om en folkbildningsstrategi för Region Stockholm. Folkbildningsstrategin ska ge riktning för det övergripande arbetet med folkbildningsfrågor i Stockholmsregionen och bidra till ökad kunskap, dialog och samsyn mellan regionala och lokala aktörer och folkbildningens aktörer.

• Knutpunkt för kollektivtrafiken växer fram i Barkarby

För att möta behovet av en attraktiv kollektivtrafik när Stockholmsregionen växer byggs en helt ny knutpunkt i Barkarby. Här ser du hur långt man har kommit och hur det kan komma att se ut när allt är klart.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom pendeltågProjekt inom bussKollektivtrafik
  • GPS-teknik ska öka tillgänglighet till ambulanshelikopter

Dåligt väder har länge varit den största anledningen till att ambulanshelikoptern inte kan genomföra vissa uppdrag. Nu visar framgångsrika test med ny satellitbaserad teknik att situationen snart kan förbättras.

• Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Bidrag till insatser för personer med funktionsnedsättningar

Regionstyrelsen beviljar 43 organisationer som företräder personer med funktionsnedsättning bidrag till intressepolitisk verksamhet. Pengarna ska gå till att sprida kunskap om funktionsnedsättningar till enskilda, organisationer och myndigheter.

Hållbarhet