• Budget 2024: Priset på SL-kortet och Waxholmskortet höjs

Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm fortsatt ska kunna hantera den allvarliga ekonomiska situationen. Därför höjs priset på SL-kortet och Waxholmskortet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Budget 2024: Långsiktigt och systematiskt arbete för en robust verksamhet

Region Stockholm ska ha en förmåga att bedriva samhällskritisk verksamhet under minst tre månader vid allvarliga störningar i samhällets funktionalitet. Därför fortsätter det långsiktiga och systematiska arbetet för en robust verksamhet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

• Budget 2024: Nytt projekt - vården ska bli mer delaktig i revisioner

Primärvårdsnämnden får i uppdrag att tillsammans med relevanta professionsföreningar finansiera och organisera en pilotverksamhet med så kallad Hippokratesrevision inom ett antal vårdcentraler. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

• 5 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 183 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 13 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 259 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm utvärderar insatser inom forskning och utbildning

Just nu pågår 108 kliniska forskningsprojekt i Region Stockholm, till nytta för patienter och invånare. Vart fjärde år utvärderas den kliniska forskningens kvalitet och universitetssjukvårdens utbildning inom ramen för det så kallade ALF-avtalet (Avtal om Läkarutbildning och Forskning). Sju regioner som har universitetssjukhus ingår i avtalet och i år, 2022 pågår två nationella utvärderingar av forskning och utbildning inom dessa regioner.

Forskning och innovation
  • Region Stockholm tecknar samarbetsavtal med franska Région Île-de-France

Sveriges och Frankrikes huvudstadsregioner stärker banden med ett samarbetsavtal kring innovation, digital omvandling och en hållbar framtid för invånarna. Region Stockholm har ingått avtalet med Île-de-France som är Frankrikes huvudstadsregion, och inkluderar Paris.

Regional utveckling
  • 100 miljoner till ytterligare beredskapshöjande insatser i Stockholms län

Region Stockholm har beslutat om ett antal beredskapshöjande insatser som ska genomföras under 2022. Bland dessa ryms en satsning för att öka allmänhetens kunskap i beredskapsfrågor som är särskilt kopplat till Region Stockholms roll i situationer av kris och höjd beredskap. Regionstyrelsen har den 17 maj beslutat om ett anslag om totalt 100 miljoner kronor för att höja beredskapen. Nu påbörjas ett arbete med att förbereda för de utbildningar som ska riktas till allmänheten. Därefter kommer invånare i Stockholms län att bjudas in till att delta.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Första rapporten om sommarens vård

Under sommaren fokuserar hälso- och sjukvården främst på den akuta och nödvändiga vården. Regionens chefläkare blir sommaransvariga. Länets närakuter, akutmottagningar, avancerad sjukvård i hemmet och cirka 200 vårdcentraler är en del av all den vård som står redo att ta hand om de som blir sjuka och skadade i sommar.

• Sommarens Konstväxling på Odenplan

På Odenplans tunnelbanestation presenterar Region Stockholm utställningar med konstnärer som nyligen utexaminerats från någon av konsthögskolorna i Norden. Resenärer får var tredje månad möta verk av en ny konstnär, konsthantverkare eller formgivare.  Fram till 30 september 2022 visas Laura Königs utställning "Fyra nyanser av väntan".

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Region Stockholm behåller starkt kreditbetyg

Region Stockholm behåller sitt höga kreditbetyg AA+ på lång sikt och A-1+ på kort sikt. Det meddelade det oberoende kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's den 2 oktober.

Ekonomi och budget
  • Fler vaccinbussar och fler riktade insatser för att erbjuda vaccin till ovaccinerade

Nu inleds fler riktade insatser för att ytterligare ge möjligheter att vaccinera sig, riktade till personer som bor i områden där vaccinationstäckningen är lägre. Flera insatser drivs på bred front. Alla vårdgivare kommer exempelvis att kunna erbjuda ovaccinerade en vaccinbokning i samband med annat vårdbesök. Fem nya vaccinbussar tas också successivt i bruk.

Hälso- och sjukvård
  • Gott om lediga tider för vaccination – nästa åldersgrupp kan boka tid med start på måndag

Just nu finns det gott om lediga tider för vaccination runt om i länet. Förra veckan förkortades dosintervallet för att fler ska kunna bli vaccinerade med två doser inför hösten – och med start nästa vecka kommer de som är födda 2005 eller tidigare också att kunna boka vaccination. Detta för att undvika att fler blir svårt sjuka i covid-19 i höst.

• Region Stockholm flaggar för Stockholm Pride

Stockholm Pride inleds på måndag och pågår mellan 2 och 8 augusti. Region Stockholm flaggar som vanligt på alla bussar samt utanför sjukhus och landstingshuset.

Hälso- och sjukvårdHållbarhet