• Geriatrisk vård får ny struktur för ökad jämlikhet

Som ett led i att göra vården av äldre i länet mer jämlik och minska kostnadsutvecklingen ska den geriatriska vården få en ny struktur. Det blir delvis nya avtalsformer samt förändringar kring var vården ska finnas geografiskt.

• Projektstöd till 59 kulturaktörer i länet

Allt fler aktörer söker Projektstöd och i den andra ansökningsomgången ökade ansökningarna med 25 procent mot året innan. Totalt 59 aktörer får nu stöd för att genomföra kulturprojekt i länet.

• Vikten av HPV-vaccination och screening lyfts på Järvaveckan

HPV är nästan uteslutande den bakomliggande orsaken till livmoderhalscancer. Med vaccin mot HPV och screening är målet att utrota sjukdomen. Ställ frågor och vaccinera dig på Järvaveckan som i år har temat kvinnohälsa i Region Stockholms tält.

• Nattarbeten på Ulvsundaleden 17 juni till 7 juli

Från och med idag 17 juni och cirka fyra veckor framåt utför vi nattarbeten på Ulvsundaleden i höjd med Sundbybergskopplet. Det kommer vara framkomlighet under hela perioden.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Förberedelser inför flytt av bussterminalen i Slussen

Förberedelserna inför flytten av den tillfälliga bussterminalen börjar märkas på plats i Slussen. Den 9 juni stänger Pressbyrån och senare i juni försvinner hållplatsläge S.

Projekt inom buss
  • Vården i Region Stockholm under sommaren 2023

Det har varit en jämförelsevis god och hanterbar situation inom hälso- och sjukvården under sommaren. Den låga smittspridningen av covid-19 som inneburit färre patienter och lägre sjukfrånvaro bland medarbetarna har bidragit till det.

• Region Stockholms delårsrapport 2023

Region Stockholm redovisar ett resultat per augusti 2023 på -359 miljoner kronor, att jämföra med budgeterat resultat för perioden på - 2 260 miljoner kronor. Det framgår av Region Stockholms delårsrapport för 2023 som behandlas av regionstyrelsen den 17 oktober.

Ekonomi och budget
  • Kraftig minskning av kostnaderna för inhyrd bemanning i Region Stockholm

Region Stockholm vill prioritera satsningar på egna medarbetare och investera i arbetsmiljön i hälso- och sjukvården. Från och med mars 2023 har andelen inhyrd bemanning kraftigt reducerats i regionen. Kostnaderna för den inhyrda bemanningen har därmed minskat med ungefär 32 procent mellan mars- juli 2023, motsvarande 162 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år. Minskningen av den inhyrda bemanningen i Region Stockholm kommer att fortsätta under hösten.

• Budget 2024: Priset på SL-kortet och Waxholmskortet höjs

Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm fortsatt ska kunna hantera den allvarliga ekonomiska situationen. Därför höjs priset på SL-kortet och Waxholmskortet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Katarina Back ny chefsjurist i Region Stockholm

Regiondirektören har beslutat att utse Katarina Back till ny chefsjurist i Region Stockholm. Katarina Back kommer närmast från rollen som högsta tjänstemannachef inom Utbildningsdepartementet där hon ansvarar för departementets juridiska frågor och råd till statsråden.

Organisation och styrning
  • Höjda krav för att bedriva vård

Flera åtgärder har gjorts för att skärpa etableringskraven och höja kraven för att bedriva vård på uppdrag av Region Stockholm.

• Budget 2024: Långsiktigt och systematiskt arbete för en robust verksamhet

Region Stockholm ska ha en förmåga att bedriva samhällskritisk verksamhet under minst tre månader vid allvarliga störningar i samhällets funktionalitet. Därför fortsätter det långsiktiga och systematiska arbetet för en robust verksamhet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 5 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 183 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 13 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 259 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 18 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 40 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm utvärderar insatser inom forskning och utbildning

Just nu pågår 108 kliniska forskningsprojekt i Region Stockholm, till nytta för patienter och invånare. Vart fjärde år utvärderas den kliniska forskningens kvalitet och universitetssjukvårdens utbildning inom ramen för det så kallade ALF-avtalet (Avtal om Läkarutbildning och Forskning). Sju regioner som har universitetssjukhus ingår i avtalet och i år, 2022 pågår två nationella utvärderingar av forskning och utbildning inom dessa regioner.

Forskning och innovation