• Regionens chefsjurist: du har alltid rätt att uttala di

I samband med uppgifter som framkommit i medier gällande riktlinjer och instruktioner finns anledning att göra följande klargörande: du som medarbetare i Region Stockholm har alltid rätt att framföra dina åsikter till journalister. Tryckfrihet, rätten till yttrandefrihet och meddelarskydd är hörnstenar

Organisation och styrning
  • 13 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 259 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm utvärderar insatser inom forskning och utbildning

Just nu pågår 108 kliniska forskningsprojekt i Region Stockholm, till nytta för patienter och invånare. Vart fjärde år utvärderas den kliniska forskningens kvalitet och universitetssjukvårdens utbildning inom ramen för det så kallade ALF-avtalet (Avtal om Läkarutbildning och Forskning). Sju regioner som har universitetssjukhus ingår i avtalet och i år, 2022 pågår två nationella utvärderingar av forskning och utbildning inom dessa regioner.

Forskning och innovation
  • Sommarens Konstväxling på Odenplan

På Odenplans tunnelbanestation presenterar Region Stockholm utställningar med konstnärer som nyligen utexaminerats från någon av konsthögskolorna i Norden. Resenärer får var tredje månad möta verk av en ny konstnär, konsthantverkare eller formgivare.  Fram till 30 september 2022 visas Laura Königs utställning "Fyra nyanser av väntan".

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • 5 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 183 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm tecknar samarbetsavtal med franska Région Île-de-France

Sveriges och Frankrikes huvudstadsregioner stärker banden med ett samarbetsavtal kring innovation, digital omvandling och en hållbar framtid för invånarna. Region Stockholm har ingått avtalet med Île-de-France som är Frankrikes huvudstadsregion, och inkluderar Paris.

Regional utveckling
  • Första rapporten om sommarens vård

Under sommaren fokuserar hälso- och sjukvården främst på den akuta och nödvändiga vården. Regionens chefläkare blir sommaransvariga. Länets närakuter, akutmottagningar, avancerad sjukvård i hemmet och cirka 200 vårdcentraler är en del av all den vård som står redo att ta hand om de som blir sjuka och skadade i sommar.

• 100 miljoner till ytterligare beredskapshöjande insatser i Stockholms län

Region Stockholm har beslutat om ett antal beredskapshöjande insatser som ska genomföras under 2022. Bland dessa ryms en satsning för att öka allmänhetens kunskap i beredskapsfrågor som är särskilt kopplat till Region Stockholms roll i situationer av kris och höjd beredskap. Regionstyrelsen har den 17 maj beslutat om ett anslag om totalt 100 miljoner kronor för att höja beredskapen. Nu påbörjas ett arbete med att förbereda för de utbildningar som ska riktas till allmänheten. Därefter kommer invånare i Stockholms län att bjudas in till att delta.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Prognosen visar färre sommarbarn

Sommaren är vanligtvis en tid då det föds många bebisar. Förlossningsvården har därför ett återkommande behov att planera sommarbemanningen noggrant, så att de blivande föräldrarna får hjälp när det är dags att föda. I år har sommarplaneringen gått hand i hand med det intensiva förändringsarbetet som pågår inom förlossningsvården i hela Region Stockholm. Prognosen visar också att något färre barn väntas födas, samtidigt som kapaciteten bibehålls på samma nivå som sommaren 2021. Det ger utrymme för att fortsätta arbetet med att införa nya arbetssätt, i takt med klinikernas uppdrag och bemanningsförutsättningar.

• Förstärkt förlossningsvård – en uppdatering kring åttapunktsprogrammet

Satsningen på förlossningsvården i Region Stockholm ska leda till ännu bättre vård för de blivande föräldrarna, samtidigt som arbetsmiljön för förlossningsteamen förbättras. Det åttapunktsprogram som regionfullmäktige beslutade om 2021 genomförs under året och innebär också att ersättningen till klinikerna har höjts från januari 2022.

• Test med påstigning i alla dörrar på stombusslinje 4

I augusti startar ett längre försök att förbättra framkomligheten för stombusslinje 4. Under ett helt år ska resenärerna få gå på vid samtliga dörrar på linjen. Det informerades Trafiknämnden om den 26 april.

Kollektivtrafik
  • 26 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 187 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 20 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 19 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 207 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Musik- och sånglek på barnavårdscentraler

Skillnaderna i hälsa i Stockholms län är stora. Målet för Region Stockholms verksamheter är att nå en jämlik och förbättrad folkhälsa och bidra till att sluta hälsogapet. Forskning visar att i grupper med stor ohälsa har kulturinsatser allra störst påverkanskraft. Tidigt stöd till barn med psykosocial ohälsa ökar chanserna för en positiv utveckling.

KulturKultur och hälsa