• Så blir den nya prehospitala läkartjänsten

Nu samlar Region Stockholm akutläkarbilen, jourläkarbilen samt den prehospitala bakjouren hos Ambulanssjukvården i StorStockholm AB (AISAB). Dessutom ska läkare omfördelas från en vägburen akutbilsenhet till att bemanna en av ambulanshelikoptrarna.

• Skolbio i Stockholmsregionen kartlagd

Filmkonsulenterna i Region Stockholm har genomfört en omfattande kartläggning av skolbioverksamhet i Stockholms län under år 2022. Det är fem år sedan det genomfördes en motsvarande kartläggning. Resultatet presenteras i en ny rapport.

• Hyllmeter avsätts åt kvinnorna i länsmuseets arkiv

I nästan alla Sveriges arkiv finns ett stort jämställdhetsglapp. Detta vill Stockholms Kvinnohistoriska och Stockholms läns museum vara med att förändra genom att avsätta hyllmeter åt kvinnorna. Nu kan invånarna i länet vara med och föreslå vad eller vem som ska arkiveras.

• Innovation i Region Stockholm i poddversion

Hur kommer AI påverka mammografiundersökningar? Och vad kommer drönare innebära för sjukvården? Lyssna på podden Innovationslandet där Clara Hellner, forsknings- och innovationsdirektör på Region Stockholm och Fredrik Engströmer, innovationschef på Region Stockholm är gäster.

Forskning och innovationOrganisation och styrning
  • Nya ledamöter till referensgrupper för kulturstöd

Nu har nya ledamöter valts i referensgruppen för Verksamhetsstöd och Projektstöd. En helt ny referensgrupp har också tillsatts för bedömning av det nya stödet Subventionsstöd barn och unga.

• Handlingsplan ska förlänga turistsäsongen i skärgården

Region Stockholm beslutade i april om en ny handlingsplan som ska göra det möjligt att förlänga turistsäsongen i skärgården med en månad från och med 2030. Nu har ett första uppstartsmöte hållits på Sandhamn.

Regional utvecklingRUFS - regional utvecklingsplan
  • Ny strejk från Vårdförbundet inledd

Vårdförbundet inledde ytterligare en strejk den 11 juni klockan 11.00. Strejken berör framför allt Region Stockholms närakuter, men även sjukhus och vårdcentraler.

• Vårdförbundets strejk inledd

Vårdförbundets strejk inleddes den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset.

• Östermalmstorgs tunnelbanestation rustad för 50 år framåt

Nu är arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket över biljetthallen på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Därmed har trafikförvaltningen förlängt livslängden på stationen med cirka 50 år och säkrat fortsatt trafik på Röda linjen.

Kollektivtrafik
  • Färre förlossningar under 2022

Antalet förlossningar minskade inom Region Stockholm under förra året. Under året skedde 26 221 förlossningar, vilket är en minskning om 9,1% jämfört med år 2021. Räknat i antal minskade förlossningarna med 2 579 stycken.

• 10 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 518 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 91 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Andra rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det är ett mycket ansträngt läge inom vården i Region Stockholm. Fem av sex akutsjukhus är nu i stabsläge; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Flera virus som covid-19, influensa, RS-virus och vinterkräksjuka är i omlopp. Sjukfrånvaro bland våra medarbetare gör situationen än mer ansträngd.

• 13 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 522 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.