• Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka eller mildras

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt på regionen är direkt samhällsfarligt och drabbar bland annat barn, cancerpatienter och hjärtpatienter. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

Hälso- och sjukvård
  • Utlysning av kommunresidens i cirkus, musik, dans och slöjd

Är du professionell aktör inom cirkus, dans, musik eller slöjd? Vill du utforska konstnärliga processer tillsammans med unga? I samarbete med tre kommuner utlyser Region Stockholm tre deltagarbaserade residens.

KulturKonstnär och kulturutövare
  • Ökad bredbandstäckning i glesbygdskommuner

Region Stockholm har i snitt den högsta bredbandstäckningen i landet jämfört med andra regioner, men har legat sämre till när det gäller täckning i glesbygdskommuner. Nu visar nya siffror på en klar förbättring under 2023.

HållbarhetRegional utveckling
  • Helgarbeten vid Solvalla och Bällsta

Både vid påfartsrampen vid Sundbybergskopplet/Bällstavägen och på Solvallabron sker arbeten under 1 maj.

Projekt inom lokalbana-spårvagn
  • Sommar i kollektivtrafiken

Under sommaren reser ungdomar kostnadsfritt och trafiken anpassas till hur resandet förändras. När många är lediga genomförs också flera trafikpåverkande arbeten i kollektivtrafiken.

Kollektivtrafik
  • Kikhosta ökar i Stockholm

Kikhosta har ökat i Stockholmsregionen under våren och fortsätter att öka i juni. Fler barn har blivit svårt sjuka och behövt sjukhusvård.

• K-märkt restauranger och caféer nominerad till Stora Turismpriset 2023

K-märkt AB är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. K-märkt utvecklar ständigt verksamheten för en hållbar och innovativ restaurangupplevelse som inspirerar och engagerar leverantörer, företag, medarbetare och gäster att göra egna förändringar för att leva ett mer hållbart liv.

Regional utveckling
  • Handlingsplan och råd vid värmebölja

Just nu är det mycket varmt och SMHI:s långtidsprognoser visar att det varma vädret kan komma att fortsätta under sommaren. Värmeböljor kan få konsekvenser för såväl hälsa som samhälle i stort och kan leda till hälsoproblem för alla, men särskilt utsatta är äldre samt personer inom riskgrupper.

• Konkurser och varsel ökar i Stockholmsregionen

Årets tredje kvartalsrapport för läget på arbetsmarknaden och i näringslivet visar att Stockholmsregionens arbetsmarknad är fortsatt stark men det finns flera indikationer på att läget nu börjar förändras. Antalet konkurser och varsel har ökat markant det senaste kvartalet.

Regional utvecklingEkonomi och budget
  • Pia Bornevi ny chef för patientnämndens förvaltning

Regionstyrelsen har idag beslutat att tillsätta Pia Bornevi som ny förvaltningschef för patientnämndens förvaltning. Hon kommer närmast från en roll som förvaltningschef på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun.

Organisation och styrning
  • 15 juli uppmärksammas tornedalingarnas dag

Den 15 juli är det tornedalingarnas dag och då hissar Region Stockholm Meänflaku, tornedalingarnas flagga, utanför landstingshuset. Tornedalingar är en av Sveriges fem nationella minoriteter och deras språk heter meänkieli.

Hållbarhet
  • Cancerplan 2024–2027 med kraftfulla åtgärder

Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att anta en ny cancerplan för åren 2024–2027. Den bygger på EU:s cancerplan och innebär kraftfulla åtgärder mot ökningen av cancersjukdomar.

• Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

Kollektivtrafik
  • Fem konstnärer i årslånga utställningar i tunnelbanan

Miljontals resenärer möter varje år konsten i tunnelbanan. Allt från måleri, digitala kollage, fotografi och videokonst visas på stationerna Fridhemsplan, Gärdet, Mariatorget, Odenplan, Skanstull, Slussen och Zinkensdamm. Konstväxlingar är ett koncept med 13 utställningar per år.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Kollektivtrafikens hållbarhetsredovisning 2022: Elektrifiering och energieffektivisering nästa steg för att minska klimatpåverkan

I regionens hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken 2022 kan du läsa vad som gjorts inom områdena miljö, energi, trygghet, tillgänglighet och buller. För att kunna nå utsläppsmålen till år 2030 startades under året uppdraget Grön omställning, där målet är att ta fram en handlingsplan som bidrar till att effektivisera energianvändandet.

HållbarhetKollektivtrafik