• Dags att söka sommarjobb i Region Stockholm

Nu kan unga som är födda 2003 – 2004 och fyllt 18 år söka sommarjobb i Region Stockholm. Målet är att kunna erbjuda totalt 400 ungdomar en plats.

Organisation och styrning
  • Nu går Region Stockholm vidare med vaccinering i fas 2 – fokus på 75-plus

Region Stockholm går vidare i fas 2 och går successivt över till att vaccinera personer födda 1946 eller tidigare. Med start i vecka 13 och ett antal veckor framåt skickas ett brev med erbjudande om vaccination mot covid-19 för personer 75 år och äldre i Region Stockholm. I brevet framgår hur bokningen ska gå till och att vaccinationen genomförs på mottagarens ordinarie vårdcentral alternativt vid någon de vaccinationsmottagningar som nu vaccinerar mot covid-19.

• Region Stockholm öppnar fem nya vaccinationsmottagningar

Region Stockholm går nu vidare med vaccineringen i fas 2 och öppnar vaccinationsmottagningar på fem nya platser i länet. Avtal sluts också med nya vaccinatörer. Genom avtalen vässas vaccinationskapaciteten ytterligare samtidigt som tillgängligheten till vaccination ökar. De nya mottagningarna kompletterar vårdcentralerna, som fortsatt är navet i vaccineringen.

• Litteraturfrämjande på agendan

Vilka böcker tipsar vi om egentligen? Och hur och varför? Det är dags att återuppväcka litteraturens roll i det läsfrämjande arbetet.

KulturBibliotek
  • Sommarrapport om läget i vården vecka 32

Region Stockholm publicerar varje vecka en sommarrapport om läget i vården som publiceras på torsdagar. Det här är den sjunde rapporten för sommaren 2024.

• Närakut Hötorget stänger 30 augusti kl 22.00

Närakut Hötorget stänger fredagen 30 augusti. Därefter uppmanas patienter att ringa 1177 på telefon för att bli hänvisade till rätt vårdform, eller söka vård på någon av de andra nio närakuterna i länet.

Hälso- och sjukvård
  • Ny poddserie om regional utveckling

Just nu är ett samrådsförslag till ny regional utvecklingsplan ute på remiss. Region Stockholm kompletterar detta med en fördjupande poddserie.

Regional utvecklingRUFS - regional utvecklingsplan
  • Life science-samarbetet mellan Stockholm och Uppsala växer

Region Stockholm och Region Uppsala går samman för att stärka regionens gemensamma kluster för life science. Målet är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner. På fredagen undertecknades en avsiktsförklaring.

Forskning och innovationHälso- och sjukvårdRegional utveckling
  • Tre kommuner samverkar med kulturaktörer i kommunresidens

Med start i september kommer invånare i Värmdö, Botkyrka och Skarpnäck, Stockholms stad att möta kulturaktörer och delta i cirkus, musik, dans och slöjd. 26 grupper ansökte till de tre kommunresidensen, som nu är tillsatta.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare