• Start för den nya sjuktransporttjänsten

På onsdagsmorgonen började de nya sjuktransportbilarna rulla i länet. De nya bilarna är något större, mer ambulanslika och ska alla vara utrustade med syrgas.

• Södertörnskommunernas nätverksträff

Den 14 mars deltog representanter från Region Stockholm på Södertörnskommunernas nätverksträff och presenterade samrådsförslaget för ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen.

RUFS - regional utvecklingsplan
  • Positivt resultat för Region Stockholm 2022

Region Stockholm redovisar ett resultat på 4 965 miljoner kronor 2022, vilket ska jämföras med det budgeterade resultatet på 142 miljoner kronor. Resultatet motsvarar 5,4 procent av de samlande skatteintäkterna. Det överstiger de två procent som enligt Sveriges kommuner och regioners rekommendation motsvarar en god ekonomisk hushållning. Årsredovisningen beslutades av regionfullmäktige den 9 maj 2023.

Ekonomi och budget
  • Förslag till omställningsplan vårdval klar

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tagit fram ett förslag till omställningsplan för vårdval. Omställningsplanen syftar till att möta det politiska styrets nya inriktning om en mer behovsstyrd vård.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 27

På veckans chefläkarmöte konstaterades att det under helgen varit ett högt tryck på akutsjukhusen. Under veckan har det återgått till normalläge, men i delar av vården är situationen fortfarande ansträngd.

• Nio av tio födande trygga med förlossningsvården i Stockholm

SKR:s årliga Graviditetsenkät för 2022 visar att nästan nio av tio födande kvinnor i Stockholms län har känt sig trygga med vården under förlossningen. Nästan lika många svarade att barnmorskan närvarade i förlossningsrummet i den utsträckning de önskade.

• Toppbetyg för KI-Region Stockholm i utvärdering om universitetssjukvården

KI-Region Stockholm uppfyller bäst kvalitetskriterierna i Socialstyrelsens utvärdering av universitetssjukvården (USV). Forskning är Stockholmsregionens starkaste område, men även innovation, pedagogisk utbildning och samverkan med patienter och närstående lyfts fram.

• Positiva resultat för Region Stockholms miljö- och klimatarbete

Region Stockholms miljö- och klimatarbete tar tydliga kliv framåt. En ny rapport visar bland annat att regionen uppnådde nivån 56 procent förnybara drivmedel i all kollektiv sjötrafik år 2022, en ökning från 20 procent 2019. Detta trots att det länge varit svårt att få fram förnybara drivmedel inom området.

HållbarhetOrganisation och styrning
  • Upphandlingen av vård och drift vid S:t Görans sjukhus annonseras på nytt

På grund av bristande konkurrens behöver upphandlingen av vård vid och drift av S:t Görans sjukhus avbrytas. Samtliga inkomna anbudsansökningar innehåller formella fel. Region Stockholm har för avsikt att annonsera upphandlingen på nytt så snart som möjligt.