• Regionen föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi

Region Stockholm föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi. Det föreslås ske genom att regionen förvärvar verksamheten från den nuvarande leverantören Medhelp sjukvårdsrådgivning AB till en värdering av bolaget om 67 miljoner kronor.

Hälso- och sjukvård
  • Nio miljoner i extra stöd till studieförbunden i Stockholms län

Det pågående ekonomiska läget med ökade kostnader har stor påverkan på länets aktörer inom kultur, föreningsliv och folkbildning. Nu fördelar Region Stockholm ett extra stöd om nio miljoner riktat till nio studieförbund i länet för att underlätta den ekonomiska situationen.

• Försenad start för utbyggnad till Helenelund

Tvärbanan byggs ut från Bromma flygplats till Helenelund. Arbetet är indelat i två sträckor; den första från Bromma flygplats fram till Ursviks torg och den andra från Ursviks torg genom Kista till Helenelund. Arbetet från Bromma flygplats till Ursviks torg påbörjades i januari 2021 och beräknas vara klart våren 2025.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Tempechips vann Ät!Stockholm 2022

Idag gick matinnovationstävlingen Ät!Stockholm av stapeln. Tävlingen syftar till att uppmärksamma nya, innovativa och hållbara livsmedelsprodukter som baseras på svenska råvaror.

Regional utveckling
  • Nya regionråd och ny regionstyrelse

Nu har regionfullmäktige valt regionråd för de styrande partierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet de gröna, fastställt deras respektive ansvarsområden och valt oppositionsregionråd. Fullmäktige har även valt en ny regionstyrelse för mandatperioden.

Organisation och styrning
  • Anna Gerber Ekblom blir ny vd för Södertälje sjukhus AB

Styrelsen för Södertälje sjukhus AB har utsett Anna Gerber Ekblom till ny verkställande direktör. Anna Gerber Ekblom arbetar idag som verksamhetsområdeschef vid Södersjukhuset.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • 7 september: Dagsläge covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapport på tisdagar. Den här rapporten avser den 7 september 2022.

• Ukrainas självständighetsdag 24 augusti

Den 24 augusti firar Ukraina sin självständighetsdag och som en solidaritetshandling hissar Region Stockholm den ukrainska flaggan utanför Landstingshuset.

Organisation och styrning
  • 19 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Biolabb #4: Talanglabb för biografer under Bergmanveckan 2022

Under Bergmanveckan på Fårö genomfördes Sveriges första talanglabb för biografer. Labbet är en del av satsningen Biolabb, en utvecklingsplattform för Sveriges biografer, och arrangerades av filmkonsulenterna i Region Stockholm tillsammans med Film i Skåne och Film i Sörmland.

• Nytt dansresidens på Gula Villan i Södertälje kommun

Under våren utlystes ett produktionsresidens på Gula Villan med fokus på street-stilar. Residenset tilldelades Savanna Hanneryd och Justin Herbin. De delar grund i freestyle och experimenterande och bildar en duo som vill tänja på gränserna för vad stil och teknik är.

• Problemlösarkonferensen 2022

Hur ska vi kunna bedriva fler och bättre kliniska prövningar inom i Stockholm? Frågan var utgångspunkten för årets problemlösarkonferens i slutet på maj, i regi av avdelning Forskning och innovation med inbjudna aktörer från hälso- och sjukvården, universitet, näringsliv och patientorganisationer.

Forskning och innovation
  • Christophe Pedroletti blir ny vd för Danderyds sjukhus AB

Styrelsen för Danderyds sjukhus AB har utsett Christophe Pedroletti till ny verkställande direktör. Christophe Pedroletti som idag arbetar som vd för Södertälje Sjukhus AB efterträder Yvonne Haglund Åkerlind som går i pension.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Vinnarna av årets miljöpris utsedda

Nu är årets vinnare av Region Stockholms miljöpris presenterade och som mottagare står Johanna Albert, överläkare och docent på Danderyds sjukhus. Priset för årets eldsjäl mottogs av överläkare Annika Lundgren Cronsioe, också hon på Danderyds sjukhus.

Hållbarhet
  • Nytt programkontor för life science i Region Stockholm

Efter ett beslut i regionstyrelsen avsätts 10 miljoner kronor för att stärka det innovationsfrämjande arbetet inom Region Stockholm år 2022. Ett programkontor för life science inrättas som kommer att ledas av en programkoordinator, Martin Tegnér. Han är idag ansvarig för arbetet med utvecklad krisberedskap från pandemin.

Forskning och innovation