• Mandatperiodens första beslut i Region Stockholms kulturnämnd

Den 25 januari sammanträdde Region Stockholms kulturnämnd i sitt första möte för 2023 med nya ledamöter och Erik Persson (S) som ny ordförande. Flera stora beslut fattades gällande inriktning och stöd till länets kulturliv.

KulturOrganisation och styrning
  • Bussdepåer görs redo för fler elbussar

Inom de närmaste åren kommer ett stort antal elbussar introduceras i SL-trafiken när nya trafikavtal träder i kraft. För att kunna ta hand om elbussarna behöver depåerna byggas om. Först ut blir Nybodadepån och depån i Gubbängen i södra Stockholm.

Kollektivtrafik
  • Snabb mobilteknik kan ge akuta patienter bättre behandling

Region Stockholm testar sedan 2021 hur avancerade mobila 5G-tjänster kan användas för att stärka patientsäkerhet och kommunikation inom sjukvården. Tjänsterna kan i nästa steg komma att användas inom ambulans-, akutsjukvård och för driften av vårdfastigheter.

Forskning och innovation
  • 20 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 630 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 108 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Budget 2023: Arbetsmiljösatsningen inom förlossningsvården fortsätter 2023

Under nästa år kommer förlossningssatsningen kring medarbetarnas arbetsmiljö att fortsätta och fördjupas. Medarbetarnas idéer och förslag är fortsatt viktiga inslag i utvecklingsarbetet framåt. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Budget 2023: Tuffa ekonomiska förutsättningar i en orolig tid

Region Stockholm går in i 2023 med ett utmanande ekonomiskt läge. Hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken ska utformas utifrån invånarnas behov och resurserna ska användas där de gör mest nytta. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6–7 december.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Sommartips om kulturupplevelser i länet

Upplev länet genom kulturen i sommar! Runtom i Stockholms län finns ett stort utbud av kultur och intressanta utflyktsmål. Här har vi samlat några av våra bästa tips.

• Region Stockholm får undantag för att undvika samhällsfara

Region Stockholm har varnat för att den strejk som Vårdförbundet inledde den 11 juni är samhällsfarlig. Efter förhandling får nu Region Stockholm fler undantag från strejken för att undvika samhällsfara.

• Förhandlingar om samhällsfarlighet pågår

Region Stockholm bedömer att en utökad strejk som omfattar bland annat närakuter och vårdcentraler är samhällsfarlig. Därför har Vårdförbundet kallats till lokala förhandlingar som inleddes onsdagen den 5 juni.

• Region Stockholms tertialrapport 2024

Region Stockholm redovisar ett resultat per april 2024 på minus 3 336 miljoner kronor, vilket är 1 051 miljoner kronor bättre än det budgeterade resultatet.

Ekonomi och budget
  • Möte med SPF Seniorerna Stockholmsdistrikt

I slutet av maj var Region Stockholm inbjudna till SPF Seniorerna Stockholmsdistriktets konferens för att presentera det pågående arbetet med den nya regionala utvecklingsplanen.

RUFS - regional utvecklingsplan
  • Studier visar på konstens konkreta hälsoeffekter

Max Liljefors är en av de skribenter som medverkar i en ny bok om konsten på Södersjukhuset där några av de över 5 000 konstverk som finns på sjukhuset presenteras.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård
  • Samarbetsprojekt om psykiskt välbefinnande

Vad är relevant för ungas psykiska välbefinnande och hur kan vi resonera kring det med hjälp av data? Det har varit frågeställningen för ett samarbetsprojekt mellan flera kommuner, KTH och Region Stockholm.

Forskning och innovation
  • Nu har telefon 1177 blivit en del av Region Stockholm

Nu är sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 en del av Region Stockholm.

— Regionen välkomnar sjuksköterskorna som dygnet runt och året om ger stockholmarna råd om vård och hälsa på 1177 på telefon, säger Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör.

Hälso- och sjukvård
  • Ny möjlighet söka projektmedel för hållbar utveckling

Från 3 juni till 31 augusti kan den som har en spännande projektidé kring hållbar utveckling söka pengar för sin idé hos Region Stockholm. 16,5 miljoner kronor ska delas ut under årets andra ansökningsperiod.

HållbarhetRegional utveckling
  • Snart kan räddningstjänsten häva överdoser med nässpray

Läkemedlet Naloxon har länge använts inom ambulanssjukvården som motgift vid överdoser orsakade av opioider som morfin och heroin. Nu möjliggör Region Stockholm för länets räddningstjänster att utbilda sin personal och ge läkemedlet.