• Länets kommuner bjuds in till samtal om förbättrad folkhälsa

Länets aktörer behöver ha ett tätt och gott samarbete för att säkerställa en god hälsa i befolkningen, och för att hälsoskillnaderna i befolkningen ska minska. Region Stockholm bjuder in ledande tjänstepersoner från länets kommuner till dialogmöten under hösten om hur samverkan kan vässas ytterligare.

Regional utveckling
  • Gurgeltester erbjuds till alla Stockholms grund- och gymnasieskolor

Från och med vecka 45 kommer gurgeltester för smittspårning av covid-19 erbjudas till alla grund- och gymnasieskolor i regionen. Det nyligen genomförda pilotprojektet visar att provtagningsmetoden underlättar smittspårning och även kan hindra smittspridning.

Hälso- och sjukvård
  • sll.se byter namn till regionstockholm.se

Tisdagen den 26 oktober byter Region Stockholms gemensamma webbplats sll.se namn till regionstockholm.se. Därefter sker ett motsvarande successivt byte av domännamn på 35 externa webbplatser som idag har sll.se som domännamn.

Organisation och styrning
  • Cyklandet ökar mest av trafikslagen i Stockholms län

Resandet under Coronapandemin minskade överlag men cykelresorna ökade i förhållande till kollektivtrafik och bil. På ett år har cykelandelen i Stockholms län ökat från 7 till 10 procent. Det är den största ökningen som observerats sedan 2014. Det visar Region Stockholms regionala cykelbokslut för 2020 som presenterades i Södertälje idag, där även priset ”Årets cykelprestation 2020” delades ut till Södertälje kommun.

Regional utveckling
  • Region Stockholm vill ha internationell transplantationskonferens till Stockholmsregionen

Region Stockholm driver nu på för att Stockholmsregionen ska få genomföra en högt ansedd konferens om organtransplantation 2025 eller 2027. Därför skickar regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp in ett ”letter of support”, ett stödbrev för att stödja den ansökan som Svensk Transplantationsförening har lämnat in.

• Tilldelningsbeslut för nya bussavtal inom SL

Nobina har fått uppdraget köra SL:s busstrafik i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort från april 2023. Det beslutade trafiknämnden den 19 oktober.

Kollektivtrafik
  • Så blir kollektivtrafiken nästa år

Nu är arbetet med 2022 års tidtabell klar. Den 19 oktober fick Region Stockholms trafiknämnd veta hur trafiken kommer gå nästa år.

• Ökade kostnader för Tvärbanans Kistagren

Tvärbanans utbyggnad är ett komplext och omfattande projekt. Sedan projektstarten 2015 har förutsättningarna för projektets genomförande förändrats.  Det har lett till förseningar och att byggkostnaderna har ökat med 969 miljoner kronor.

• Film i Österåker lånar ut teknik

I Österåker kan du låna utrustning, delta i filmverkstäder med professionella filmare, gå på bio med skolan och delta i den årliga filmgalan i kommunen. Film i Österåker syftar till att förmedla film framförallt för, med och av unga och äldre i kommunen.

• Nu öppnar dubbelspåret på Roslagsbanans Kårstalinje

Från och med 17 oktober kör Roslagsbanans tåg till Lindholmen. Sedan i juni har tågen vänt i Täby kyrkby. Dubbelspåret är nu klart hela vägen från Vallentuna till Stockholms östra, vilket ger en stabilare trafik på banan. Ytterligare arbeten återstår innan hela sträckan till Kårsta öppnar för tågtrafik.

• Delårsrapport 2021 för Region Stockholm

Resultatet för perioden januari till och med augusti uppgick till 1 144 miljoner kronor, en negativ avvikelse mot budget på 392 miljoner kronor. Prognosen för årets resultat är -124 miljoner kronor. Nu skjuter Region Stockholm till 925 miljoner kronor åt sjukvårdsproducerande nämnder och bolag för att täcka merkostnaderna i samband med covid-19. Pandemins effekter påverkar fortsatt verksamheterna och ekonomin. Arbetet med att ta igen den vård som skjutits upp fortgår. Kollektivtrafiken körs fortsatt med full kapacitet och en viss ökning av antalet resenärer kan nu ses. Detta framgår av Region Stockholms delårsrapport som behandlas av regionstyrelsen den 19 oktober.

Ekonomi och budget
  • Utvärdering av Region Stockholms hantering av pandemin

KPMG har idag överlämnat slutrapport för den oberoende utvärderingen av Region Stockholms hantering av covid-19-pandemin. Syftet med utvärderingen är att dra lärdomar för framtiden och ge underlag till Region Stockholms förbättringsarbete.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Bästa möjliga skydd mot covid-19 i vården

Det bästa skyddet mot covid-19 i vården är korrekt användning av skyddsutrustning samt att noga följa alla hygienrutiner och vaccination.

• Ansträngt inom barnsjukvården när RS-virus drabbar många små barn

Just nu är det väldigt ansträngt inom barnsjukvården i regionen, då många små barn smittas av RS-virus och behöver sjukhusvård. RS-virus visar sig oftast som en förkylning, men barn yngre än ett år kan bli svårt sjuka och behöva hjälp med andningen.

• Region Stockholm påbörjar vaccineringen i skolorna för 12-15 åringar

I nästa vecka inleds vaccineringen mot covid-19 för barn som fyllt 12 år -15 år (födda 2006) i skolor som ligger i områden med lägre vaccinationstäckning. Vaccinationsinsatsen sker i nära samarbete mellan Region Stockholm, skolor, elevhälsan, vaccinatörer och samordnas av Länsstyrelsen. Eleverna kommer att erbjudas vaccination på skoltid efter vårdnadshavares samtycke.

• Ny satsning på vaccination mot HPV-virus

Med start från och med den här veckan kommer personer födda 1994-1998 med kvinnligt personnummer folkbokförda i Region Stockholm få ett erbjudande för vaccination mot papillomvirus (HPV) som orsakar livmoderhalscancer, detta i samband med screening.