• Alla vuxna i Stockholm erbjuds påfyllnadsdosen

Från och med denna vecka erbjuds alla vuxna över 18 år som har tagit sin andra dos för 6 månader sedan en tredje dos vaccin i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Hjälp vårdens medarbetare - undvik eller minska på alkoholen under nyår

Vården är i en ansträngd situation och behöver din hjälp genom att du undviker helt eller drar ner på alkoholintaget särskilt under nyårshelgen. Efter midnatt under helgnätterna bedömer akutläkare att det är strax över 50 procent av de som behöver akutsjukvård vars sjukvårdsbehov är relaterat till intag av alkohol. Det är personer som blivit skadade direkt som alkoholförgiftade eller genom misshandel, slagsmål och olika typer av olyckshändelser.

• Fler erbjuds nu en tredje dos i Region Stockholm

Idag öppnar Region Stockholm upp för bokning av påfyllnadsdos till alla invånare som är 18 år eller äldre och fick sin andra dos 15 juni eller tidigare. Det innebär att de som i tidig fas fick sina vaccinationer av första och andra dosen nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos.

Hälso- och sjukvård
  • Alla vuxna med andra dos i maj erbjuds nu en tredje dos

Idag öppnar Region Stockholm bokningen för påfyllnadsdosen till alla invånare som fick sin andra dos i maj månad eller tidigare och som är 18 år eller äldre. Det ska ha gått 6 månader eller längre sedan andra dosen. Det innebär att det främst blir de som i tidig fas fick sina vaccinationer av första och andra dosen som nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos.

• Grönt ljus för renoveringen av Norra Danviksbron

Trafiknämnden har godkänt genomförandeavtalet mellan Region Stockholm och Stockholms stad för renoveringen av Norra Danviksbron. Avtalet reglerar detaljerna kring fördelningen av ansvar och kostnader mellan parterna. De första arbetena planeras att ta vid 2022.

Kollektivtrafik
  • Idag kan fler boka påfyllnadsdos

Idag öppnar Region Stockholm bokningen för påfyllnadsdosen till alla invånare över 18 år som fick dos 2 den 16 maj eller tidigare. Det innebär att det främst blir de som tillhör en riskgrupp som nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos. Personer över 60 år har redan erbjudits att boka sin påfyllnadsdos.

• Läget i vården

Läget vid länets akutsjukhus är något förbättrat jämfört med i början av veckan men det är fortsatt en mycket ansträngd situation vid samtliga sjukhus. Länets invånare uppmanas att ringa 112 vid livshotande situationer och kontakta husläkarmottagningen eller 1177 Vårdguiden för övriga vårdbehov.

• Region Stockholm förlänger fri parkering för vårdens medarbetare

Vårdens medarbetare ska kunna parkera fritt i anslutning till arbetsplatsen under pandemin utan att förmånsbeskattas. Med anledning av detta har fastighets- och servicenämnden beslutat att fortsätta med avgiftsfri parkering under nästa år så länge skattefri parkeringsförmån gäller.

• Framtida IT-tjänst för 1177 Vårdguiden på telefon

1177 Vårdguiden på telefon är en viktig del i länets vårdutbud. Nu fortsätter utredning av framtida IT-tjänst efter beslut i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hälso- och sjukvård
  • Tunnelbaneavtal förlängs i väntan på ny upphandling

Trafiknämnden i Region Stockholm har i dag fattat beslut om att förlänga det befintliga avtalet med MTR Tunnelbanan för driften av tunnelbanan. Förlängningen sker i väntan på den nya upphandlingen för tunnelbanans drift från år 2025 och framåt.

• Påfyllnadsdos nu för alla födda 1961 eller tidigare

Bokningen för påfyllnadsdosen i vaccinationen mot covid-19 öppnar idag för personer födda år 1961 eller tidigare. Det ska ha gått minst 6 månader från den andra dosen innan man kan erbjudas påfyllnadsdosen. Med denna tredje vaccination förstärks och förlängs skyddet mot covid-19.

Hälso- och sjukvård
  • Tvist om signalsystem avgjord i skiljenämnd

Tvisten rörde huruvida SL hade rätt att häva ett avtal avseende leverans av signalsystem. Skiljenämnden har avgjort tvisten till fördel för Hitachi Rail.

Kollektivtrafik
  • Rekommendationer för att minska smittspridning

Från den 8 december 2021 gäller nya råd och rekommendationer för hur allmänheten bör agera för att motverka en ökad spridning av covid-19 och därmed minska risken för att bli smittade och att smitta andra.

• Äntligen! Nu går tågen till Kårsta igen

12 december avslutas den sex månader långa trafikavstängningen på Kårstagrenen och tågen kör återigen hela vägen till Kårsta.

• Ambitiös hållbarhetspolicy och -strategi beslutad

Region Stockholms första hållbarhetspolicy och hållbarhetsstrategi har beslutats i regionfullmäktige. Region Stockholm tar nu nästa steg och höjer ytterligare ambitionerna för en social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet som ska genomsyra allt internt och externt arbete.

HållbarhetRegional utveckling
  • Se filmen om Arninges nya station

12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.