• Satsning på kultur

Beroendecentrum satsar på att integrera kulturinsatser även i beroendevården och ett samarbete med Kompetenscentrum för kultur och hälsa vid Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • 25 februari: Lägesrapport om covid-19

Läget i vården förbättras sakta. I dag rapporteras 410 patienter med covid-19 vilket är 60 färre än förra fredagen.

• Ukrainas flagga hissas

Med anledning av att Ryssland har invaderat Ukraina hissar Region Stockholm den ukrainska flaggan vid Landstingshuset.

Organisation och styrning
  • 24 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 24 februari 2022.

• Levande musik i barnsjukvården - ett välkommet avbrott

I ett musikaliskt pilotprojekt på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset har barn och deras anhöriga fått uppleva levande musik under sin sjukhusvistelse. Nu genomförs följeforskning om musik i barnsjukvården.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Ida ”Inxi” Holmlund blir koreograf för Platsverkstan Dans i Sollentuna

Koreografen Ida ”Inxi” Holmlund har valts ut att gestalta platsen Rotebro och dess invånare, inom ramen för dansresidenset Platsverkstan Dans i Sollentuna. Hon vill utgå från det ”vardagliga” i människors berättelser – familj och relationer – och utveckla det i rörelse.

• 23 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 23 februari.

Hälso- och sjukvård
  • Ett gemensamt spadtag för en säkrare övergång

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd, och Hanna Bocander, kommunstyrelsens ordförande i Danderyd, tog i dag ett symboliskt spadtag vid Roslagsbanans station Enebyberg där en ny planskild korsning nu byggs. Den nya övergången ökar säkerheten för passerande och möjliggör även en mer robust och stabil trafikering på banan.

Kollektivtrafik
  • 22 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 498 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 83 färre än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 122 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus.

• Kampanjen Hela Stockholm mot pandemin växer

Från och med denna vecka utökas kampanjen Hela Stockholm mot pandemin till att även inkludera Södertälje. Under de tre kommande veckorna kommer regionen tillsammans med kommunen, trossamfund och lokala aktörer samverka för att sprida kunskap om vaccin och covid-19 till invånarna i Södertälje. Den mobila vaccinationskapaciteten utökas under perioden med 300 procent i kommunen.

• 21 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 21 februari 2022.

• 20 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 20 februari 2022.

• 19 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 19 februari 2022.

Hälso- och sjukvård
  • Stockholm står starkt men har utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges tillväxtmotor som står sig väl i den internationella konkurrensen och utvecklingen går i rätt riktning på flera områden. Men regionen behöver kraftsamla kring utmaningar som den ökande långtidsarbetslösheten och glappet på bostadsmarknaden.

Regional utveckling
  • Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats

Den 1 mars höjs priset på passagebiljetten som alla över 18 år behöver för att ta sig mellan tågstationen Arlanda C och flygplatsen. Det gäller enkelbiljetter.

Kollektivtrafik