• 22 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 44 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 18 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att stabiliseras med färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 255 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Dags att planera kollektivtrafikens tidtabeller för 2023

Varje år ses kollektivtrafiken i Stockholm över och nya tidtabeller börjar gälla i december. Nu har förslagen gått ut på remiss till länets kommuner och funktionshindersorganisationer där de får tycka till.

• 15 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 76 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 11 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att förbättras, bland annat tack vare färre sjukskrivna medarbetare och färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 322 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 21 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Bussar för ukrainska flyktingar

Region Stockholms trafikförvaltning har en beredskap för att sätta in bussar för att hjälpa ukrainska flyktingar att ta sig från Nynäshamns färjeläge till länets sjukhus.

• Vård för de som flyr från Ukraina

Det finns en god beredskap i regionen för ett ökat sjukvårdsbehov vid främst våra sjukhus. Det ligger i akutsjukvårdens natur att ha god flexibilitet. Just nu förbereder sig hälso- och sjukvården för ett ökat sjukvårdsbehov på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Vården ska vara väl förberedd om det kommer en förfrågan från Socialstyrelsen om att ta hand om patienter med vårdbehov från Ukraina.

• 8 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 384 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 12 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 4 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården har förbättrats avsevärt jämfört med föregående vecka. Antalet sjukskrivna medarbetare i vården minskar och antalet patienter med covid-19 minskar också. Idag rapporteras 343 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Ukrainskt pass gäller som biljett i SL-trafiken

Region Stockholms trafiknämnd beslutade under onsdagen att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken. Beslutet gäller omgående och tills annat meddelats.

• Dags att söka sommarjobb i Region Stockholm

Nu kan unga som är födda 2003 – 2004 och fyllt 18 år söka sommarjobb i Region Stockholm. Målet är att kunna erbjuda totalt 400 ungdomar en plats.

Organisation och styrning
  • Beslut om bistånd till nödställda i Ukraina

Regionstyrelsens ordförande har beslutat om bistånd till nödställda i Ukraina. Detta efter att en särskild begäran inkommit via ukrainska hälsoministeriet till Region Stockholm. Den ukrainska myndigheten ser stora behov av medicinsk utrustning, förbrukningsartiklar och läkemedel.

Organisation och styrning
  • 1 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 396 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 102 färre än det som rapporterades förra tisdagen.