• 10 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Årsredovisning 2021: Positivt resultat efter ännu ett år av pandemi

År 2021 var ännu ett år som präglades av pandemin som fick stor påverkan på invånarna i Stockholms län och verksamheterna i Region Stockholm. Regionen presenterar trots detta ett positivt resultat som bidrar till att möta de ekonomiska utmaningarna framåt. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning för 2021 som beslutats av regionfullmäktige.

Ekonomi och budget
  • Prognosen visar färre sommarbarn

Sommaren är vanligtvis en tid då det föds många bebisar. Förlossningsvården har därför ett återkommande behov att planera sommarbemanningen noggrant, så att de blivande föräldrarna får hjälp när det är dags att föda. I år har sommarplaneringen gått hand i hand med det intensiva förändringsarbetet som pågår inom förlossningsvården i hela Region Stockholm. Prognosen visar också att något färre barn väntas födas, samtidigt som kapaciteten bibehålls på samma nivå som sommaren 2021. Det ger utrymme för att fortsätta arbetet med att införa nya arbetssätt, i takt med klinikernas uppdrag och bemanningsförutsättningar.

• Förstärkt förlossningsvård – en uppdatering kring åttapunktsprogrammet

Satsningen på förlossningsvården i Region Stockholm ska leda till ännu bättre vård för de blivande föräldrarna, samtidigt som arbetsmiljön för förlossningsteamen förbättras. Det åttapunktsprogram som regionfullmäktige beslutade om 2021 genomförs under året och innebär också att ersättningen till klinikerna har höjts från januari 2022.

• Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina. Det handlar om cirka 21 miljoner par skyddshandskar och cirka 200.000 flaskor med handsprit. Värdet är cirka 50 miljoner kronor och sker efter ett ordförandebeslut i regionstyrelsen den 4 maj.

• 3 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 170 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 17 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Viktigt steg mot gemensam biobank stärker forskning och akademi i Stockholmsregionen

Ett nytt samarbetsavtal mellan Karolinska Institutet och Region Stockholm genom Karolinska Universitetssjukhuset innebär ett fördjupat samarbete för att åstadkomma en samlad biobankinfrastruktur i Stockholm. Målet är att på sikt skapa en gemensam biobank i hela Region Stockholm. Detta är också ett viktigt steg som driver arbetet framåt att göra Stockholmsregionen världsledande inom Life Science.

Forskning och innovation
  • Ungdomar åker fritt med SL i sommar

I maj börjar SL skicka ut gröna SL-kort till omkring 170 000 ungdomar i Stockholms län – med biljetten på kortet åker de fritt med SL under hela sommarlovet. Det gäller även ungdomar som reser med färdtjänsten.

Kollektivtrafik
  • Föreslagen länsplan lämnas till regeringen

Remitterat och sammanställt förslag till reviderad länsplan för regional transportinfrastruktur 2022-2033 lämnas nu till regeringen efter beslut i regionstyrelsens länsplane- och samhällsplaneringsutskott.

Regional utveckling
  • Positiv trend när fusket i SL-trafiken minskade under 2021

Från att ha legat på nästan samma höga nivåer som under pandemiåret 2020 sjönk fusket i SL-trafiken gradvis under 2021. Ungefär var tjugonde resa under året var en fuskresa vilket motsvarar cirka 424 miljoner kronor i uteblivna intäkter. Det informerades trafiknämnden om den 26 april.

• Test med påstigning i alla dörrar på stombusslinje 4

I augusti startar ett längre försök att förbättra framkomligheten för stombusslinje 4. Under ett helt år ska resenärerna få gå på vid samtliga dörrar på linjen. Det informerades Trafiknämnden om den 26 april.

• 26 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 187 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 20 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm medverkar i Digital Futures

Det nya samarbetet inom Digital Futures ger Region Stockholm en plattform att utveckla digitala lösningar i samverkan med externa partners. Det bidrar till förbättringar för hälso- och sjukvården i länet och utvecklar Stockholmsregionen som en attraktiv region för forskning, helt i linje med Region Stockholms forskningsstrategi. Genom att medverka stärks även samarbetet med Stockholms stad, universiteten och näringslivet i Stockholm.

Forskning och innovation
  • 19 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 207 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Arbetet med satsningen på förlossningsvården

Det pågår ett intensivt arbete att utföra den satsning på förlossningsvård som regionfullmäktige beslutade om 2021. Satsningen ska ge en ännu bättre förlossningsvård för de blivande föräldrarna med en bättre arbetsmiljö för förlossningsteamen. Målet är att fler barnmorskor nu ska vilja söka sig till förlossningsvården. Arbetet med att införa nya arbetssätt, roterande tjänster och handledarprogram är några av de saker som står i fokus under våren.

• Grönt SL-kort hos SL:s ombud och spärrkiosker från 10 maj

Från 10 maj får den som köper biljett hos SL:s ombud och spärrkiosker biljetten på ett nytt grönt SL-kort. Det innebär samtidigt att ombuden inte längre laddar på de gamla Access-korten. Reskassa som finns kvar på kortet går att använda ända fram till mars 2023.