• Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Vikten av HPV-vaccination och screening lyfts på Järvaveckan

HPV är nästan uteslutande den bakomliggande orsaken till livmoderhalscancer. Med vaccin mot HPV och screening är målet att utrota sjukdomen. Ställ frågor och vaccinera dig på Järvaveckan som i år har temat kvinnohälsa i Region Stockholms tält.

• Samarbetsprojekt om psykiskt välbefinnande

Vad är relevant för ungas psykiska välbefinnande och hur kan vi resonera kring det med hjälp av data? Det har varit frågeställningen för ett samarbetsprojekt mellan flera kommuner, KTH och Region Stockholm.

Forskning och innovation
  • Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

• Nu har telefon 1177 blivit en del av Region Stockholm

Nu är sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 en del av Region Stockholm.

— Regionen välkomnar sjuksköterskorna som dygnet runt och året om ger stockholmarna råd om vård och hälsa på 1177 på telefon, säger Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör.

• Strejkvarsel bedöms samhällsfarligt

Region Stockholm bedömer strejkvarslet från Vårdförbundet som samhällsfarligt. Därför kallas nu Vårdförbundet till lokala förhandlingar för att undvika eller begränsa strejken.

Hälso- och sjukvård
  • Ny poddserie om regional utveckling

Just nu är ett samrådsförslag till ny regional utvecklingsplan ute på remiss. Region Stockholm kompletterar detta med en fördjupande poddserie.

Regional utvecklingRUFS - regional utvecklingsplan
  • 200 unga sommarjobbar med kultur

I sommar kommer omkring 200 unga att sommarjobba med kultur i 14 kommuner i Stockholms län, genom ett samarbete mellan kommunerna och Region Stockholm.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare
  • Vårdförbundets strejk riskerar liv och hälsa

Vårdförbundets strejkvarsel innebär mycket allvarliga konsekvenser för hälso- och sjukvården i Region Stockholm. En strejk kommer att drabba stora grupper av patienter som till exempel cancerpatienter och hjärtpatienter.

Hälso- och sjukvård
  • Ny möjlighet söka projektmedel för hållbar utveckling

Från 3 juni till 31 augusti kan den som har en spännande projektidé kring hållbar utveckling söka pengar för sin idé hos Region Stockholm. 16,5 miljoner kronor ska delas ut under årets andra ansökningsperiod.

HållbarhetRegional utveckling
  • Region Stockholm vill öka antalet kliniska prövningar

Kliniska prövningar kan innebära att patienter får tidig tillgång till nya behandlingar när andra behandlingsalternativ inte existerar eller ger önskad effekt. Region Stockholm arbetar aktivt för att öka antalet prövningar inom hälso- och sjukvården

Forskning och innovation
  • Kartläggning av litteraturområdet i Stockholmsregionen

Hur ser förutsättningarna ut för litteraturområdet i Stockholmsregionen? Det är temat för en ny rapport som beskriver och kartlägger konstområdet litteratur i länet för att bidra till kunskap och synliggöra områdets hela struktur.