• Resultat och prognos efter årets första åtta månader

Det prognostiserade resultatet motsvarar 2,3 procent av de samlade skatteintäkterna för 2022 och uppgår till 2 146 miljoner kronor. Det är 2 004 miljoner kronor högre än budget. Den högre prognosen beror på ökade samlade skatteintäkter på sammanlagt 2 875 miljoner kronor. Därtill ökar statsbidragen med cirka 2 000 miljoner kronor jämfört med budget. Det prognostiserade resultatet överstiger SKR:s riktvärde för god ekonomisk hushållning på två procent av de samlade skatteintäkterna.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Årets Tillsammanspris – patienter och vård i samverkan, gick till Ambulanssjukvården i Storstockholm AB – Enheten för omhändertagande och transport av avlidna

I fredags den 16 september, i anslutning till WHO:s internationella patientsäkerhetsdag, uppmärksammade patientnämnden i Region Stockholm den Nationella patientdagen – patienter och vård i samverkat med ett livestreamat program på tema ”Etik och bemötande i vårdens vardag”. Under dagen utsågs också årets vinnare av Tillsammanspriset – patienter och vård i samverkan. Priset har delats ut två gånger tidigare.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Vad händer efter valet?

Efter valet till regionfullmäktige väntar en tidsperiod om cirka två veckor där det slutliga valresultatet ska fastställas. Den 18 oktober kommer det nya regionfullmäktige att ha sitt första sammanträde.

Organisation och styrning
  • Nya forskningsresultat visar bra skydd mot covid-19 av antikroppar i luftvägarnas slemhinnor

Ny forskning, delfinansierad av Region Stockholm visar att antikroppar i luftvägarnas slemhinna skyddar mot infektion av omikron. Det väcker en förhoppning om att vaccin som ger denna typ av antikroppar kan ge ett mer effektivt skydd mot mild COVID-19 än de vaccin som nu används. I förlängningen skulle det även innebära ett skydd mot utveckling av nya mutationer.

Forskning och innovation
  • Dialog inför ny regional utvecklingsplan 2026

Hösten 2022 startar arbetet med att ta fram den nya regionala utvecklingsplanen som ska gälla från och med 2026. Som ett första steg i detta arbete bjuder Region Stockholm in till dialoger med länets kommuner.

Regional utveckling
  • Nu startar slöjdresidens i Norrtälje

Två personer tilldelas residenset Plats för förmedling i Norrtälje: Daniel Evaeus och Emil Geschwind får var sin plats.

• 13 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 259 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Förebyggande vaccination mot apkoppor påbörjas

Nu startar förebyggande vaccination mot apkoppor för dig som blir kontaktad av vården. Det är ett begränsat antal individer som erbjuds vaccin till en början. Hittills har 115 fall av apkoppor anmälts i Stockholms län.

• 9 september: Dagsläge covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild. Den här rapporten avser den 9 september.

• 8 september: Dagsläge covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapport på tisdagar. Den här rapporten avser den 8 september 2022.

• 7 september: Dagsläge covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapport på tisdagar. Den här rapporten avser den 7 september 2022.

• 6 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 221 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är fyra fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Konstnären Ulla Wiggens verk visas på Gärdet

En av årets mest omtalade konstnärer ställer ut på Gärdets tunnelbanestation - så görs konsten tillgänglig för alla.

KulturKollektivtrafikKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Nya psykologmottagningar för blivande föräldrar och de yngsta barnen

Den första september startar sex så kallade Malinamottagningar i Region Stockholm. Här finns möjlighet för barn upp till fem år och deras föräldrar att vid behov träffa psykologer. Mottagningarna är en del i den utveckling av vården för barn och ungas psykiska ohälsa som just nu pågår i länet.

Hälso- och sjukvård
  • För en strategisk utbyggnad av regionala cykelvägar

Den 2 september cyklade politiker och tjänstepersoner från länets kommuner, Trafikverket och Region Stockholm gemensamt delar av ett cykelstråk som har prioriterats för utbyggnad inom den regionala cykelförhandlingen, sträckan Norrtull-Häggvik. Genom att cykla stråken tillsammans blir det lättare att se vilka insatser som behövs göra.

Regional utveckling
  • 30 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• KI Science Park Day 2022, för innovation och tillväxt i Stockholm

På Karolinska institutets Science Park Day den 25 augusti deltog innovativa företag, politiker, ledare och aktörer inom Life Science. Djupgående diskussioner och föredrag blandades med mingel. Syftet var främja samarbetet inom Life science sektorn och därmed ytterligare stärka innovationsklimatet i Stockholmsregionen.

Forskning och innovation